Prøve Stand Up Paddle i sommer?

SUP 2022-2

Nysgjerrig på Stand Up Paddle?

Stand Up Paddle, eller SUP, har blitt enormt populært de siste årene. SUP er en utfordrende, morsom og allsidig vannaktivitet, som i tillegg trener hele kroppen. Kjernemuskulatur, armer og bein jobber godt, samtidig som du får testet og trent balansen. Det byr også på flotte naturopplevelser ute på vannet. Her kan du lese om hva SUP er, og hvordan du kommer i gang.

Hybrid mellom surfing og padling

Litt forenklet kan man si at SUP har sitt utspring i surfing på Hawaii. Mens surferne padler seg ut til bølgene liggende på brettet, er SUP en slags hybrid mellom surfing og padling. Man står på brettet, og bruker en padleåre for å komme seg fremover.

Rolig, flatt vann er ideelt når du skal prøve SUP for første gang, men det finnes mange utfordringer og varianter, om du vil ta det et steg videre. Yoga på SUP-brettet, surfing og racing er eksempler på mer utfordrende varianter av SUP. Det konkurreres også i fire ulike disipliner, SUP bølgesurf, SUP flatwater, Elve-SUP og Downwind.

SUP 2022-4

SUP-brett

For å komme i gang med SUP, trenger du et brett. Den oppblåsbare varianten, som er den typen det selges mest av i Norge, er perfekt om du har lite lagringsplass. Denne kan nemlig tappes for luft og lagres i en bag. Det kan også lagred mes luften i. Oppblåsbare SUP-brett er i tillegg enkle å transportere. Alternativene er brett i hardplast eller komposittmaterialer.

SUP-brett beregnes for ulike vektklasser og fås i mange forskjellige lengder og bredder. Brettene kommer både i allround-varianter, samt varianter designet for mer spesialiserte aktiviteter, som surfing eller elvepadling. Du trenger også padleåre og sikkerhetsline, som inngår i SUP-pakkene du kan kjøpe hos XXL. I tillegg anbefaler vi å ha en flyte- eller redningsvest.

SUP 2022-1

Første gang på SUP-brett

Når du skal lære deg å stå på SUP-brettet, kan det være greit å starte et sted med relativt grunt vann, men pass på at finnen ikke går nedi bunnen.

For å finne et godt balansepunkt bør du stå med føttene i skulderbreddes avstand, med tærne pekende fremover og en lett bøy i knærne. Bruk hoftene til å finne riktig balanse, og til å flytte tyngdepunktet. Ha blikket løftet og se fremover. Synes du det er skummelt å stå, kan du prøve å sitte på kne og padle til du blir fortrolig nok med brettet til å reise deg.

Sørg for å holde armene strake når du padler, bruk kjernemusklene til å hjelpe deg med å generere kraft. Padle 4-5 tak på den ene siden, før du bytter til motsatt side, for å gå relativt rett fremover.

Hvis du merker at du faller, er det bedre å havne i vannet enn å lande på brettet. En sikkerhetsline festet til ankelen og til brettet, sørger for at du ikke mister brettet om du faller i vannet.

SUP 2022-3
close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Bli med i XXL Reward

Motta gode tilbud og utvidede garantier.