XXL JUBILEUM

20 ÅR MED ALL SPORTS UNITED!

intro_image_20_years

Bli med på reisen gjennom to sporty tiår – og møt menneskene som gir deg All Sports United!

Høyere. Raskere. Sterkere. Lite oppsummerer XXLs utvikling fra åpningen i 2001 til den største sportsaktøren i Norden bedre enn de olympiske idealer. Ingen kjenner eventyret bedre enn Askeladden selv: Grunnlegger Øivind Tidemandsen klekket ut konseptet XXL på jaktturer i Aremark rundt årtusenskiftet. Da navnet skulle bestemmes, var verken PR-byråer, markedsavdeling eller fokusgrupper involvert. Kun et leirbål, fire jaktkamerater og visjoner av det aller største slaget.

– Hva med å kalle oss XXL? Det er jo kjempestort!

20 år senere har sportsbransjens store outsider vunnet både kundene og halve sportsriket.

– XXL har vært en Game Changer i sportsbransjen. Selskapet startet på null med ambisjon om å bli aller størst ved å selge et komplett utvalg av varer og merker bedre, billigere og mer effektivt enn alle andre. All Sports United, rett og slett, oppsummerer konsernsjef Pål Wibe:

– Siden har vi ikke sett oss tilbake.

I dag har XXL 90 varehus og er etablert i fem land. 5500 ansatte som alle læres opp i sport- og friluftsfaget, produktutvalg og en sterk organisasjonskultur. Gjennom 20 år med høy puls og frekvens har det sjelden vært stille rundt XXL. Hva skjer nå når rebellen har blitt voksen?

– Det er ganske mye “upløyd mark” igjen, og mye å utrette på netthandel for å bli den foretrukne sportsutstyrskjeden i Europa, oppsummerer konsernsjef Pål Wibe:

– Vi har fortsatt en jobb å gjøre, og mye vi skal og må bli bedre på. Navnet XXL signaliserer jo ingen ambisjon om å være nummer to.

Vil du være med, så heng på – eventyret XXL er 20 år!


Anders Jakobsen var blant de aller første som ble ansatt i XXL. Sarah Wee kan fort bli den siste til å gi seg.
De forteller om sin reise som ansatt i XXL og hvorfor man får et "grønt hjerte" av å jobbe i XXL. Les mer her

I årevis holdt langrennsstjernene Anna Haag og Emil Jönsson to skigale nasjoner lenket til TV-skjermen. Nå vil ekteparet ha oss alle opp og ut. Anna og Emil forteller om hvorfor XXL er den perfekte destinasjon for familier og hvorfor alle, uansett nivå, bør ta turen til XXL. Les mer her

XXL har 26 varehus i Sverige. Lucas Werjefelt hart vært med på å åpne 25 av dem - og blitt mottatt som både Bruce Springsteen og Steve Jobs. Les mer her

Henrik Øistad elsker design og sykler. I XXL får han levd ut begge lidenskapene. Bli med inn i Henriks sykkelhule. Les mer her

Møt Pepe Mänenäa - den lykkeligste mannen i verdens lykkeligste land. Vi har tatt en prat med Pepe som forteller om utviklingen til XXL i Finland, og hvorfor han mener han lever drømmen. Les mer her

Ingen over - ingen ved siden. White Bikes har blitt størst på å levere mest sykkel for pengene. Bli med på innsiden av Alnabru og ta en prat med Marius Jensen og Are Engehagen om White Bikes. Les mer her

Airport Love

I 2014 var det duket for OL i Sotsji i Russland. Vi i XXL ønsket å ta budskapet All Sports United et steg videre - vi har sportsutstyr for alle, men at alle, uansett seksuell legning må inkluderes i sport. Denne reklamefilmen fikk internasjonal oppmerksomhet og gikk viralt. Filmen fikk Gullfisken samme år.

Sport unites all

I 2016 lagde vi en ny reklamefilm i forbindelse med sommer-OL i Rio 2016. Vi satte søkelyset på de uverdige og grusomme forholdene som barn i favelaene i Rio lever under. Daglig er det sammenstøt mellom barna og det korrupte politiet. Sport er den eneste arenaen som kan forene på tvers av skillelinjer, så dette ble handlingen i filmen.

Slagordet «All sports united» ble gjenfødt til «Sport unites all» Fotballegenden Ronaldinho hadde en sentral rolle i filmen og filmen ble sett og kommentert verden over. Filmen er Norges nest mest virale reklamefilm noensinne.

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Bli med i XXL Reward

Motta gode tilbud og utvidede garantier.