Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Slik velger du riktig kano

  • Tips & råd fra sportavdelingen
  •  

    For å få en god kano er det viktig at valget er basert på den enkelte brukers behov og ferdigheter. Før du går til innkjøp av kano bør du derfor vurdere hvor og under hvilke forhold den skal brukes.

    Se utvalget av Bergans Ally her!

    Flatvannskanoer:
    Flatvannskanoer er bygget for fart og retningsstabilitet. De har rett kjøllinje og rette, spisse og lave stevner. De glir uhyre raskt i vannet uten merkbart avdrift for sidevind. Disse kanoene er vesentlig smalere enn allroundkanoene. Nybegynnere vil bruke noe tid på å finne seg til rette, men hvis padleren primært er på rolig og flatt vann, vil også de få mye glede av en flatvannskano.

    Allroundkanoer:
    Allroundkanoene har en svakt buet kjøllinje og buede, høye stevner. De tilbyr god stabilitet og lastekapasitet og er ideelle for turer og ekspedisjoner. De er lette å manøvrere i elver og stryk, men fungerer også godt som turkano på flatt vann.

    HVORFOR VELGE ALLY?
    - Ally kano er enkel å montere.
    - Den har lav vekt og kan slås sammen, noe som gjør den lett å transportere/bære over lengre strekninger.
    - Flytematten i bunnen er varmeisolerende, støt-dempende og holder kanoen flytende, uansett.
    - Den fleksible konstruksjonen absorberer slag fra kollisjoner eller krappe bølger.
    - Den armerte duken tåler harde sammenstøt med steiner eller andre hindringer.
    - Svært anvendelig og lettpadlet under alle forhold.
    - Setene er justerbare, også i lengderetningen for flytting av tyngdepunktet etter behov.
    - Ally har stor bæreevne noe som også gjør den til en god familiekano.
    - Norsk design, konstruksjon og produksjon.

     

    Ekspedisjoner:
    Ekspedisjoner forbindes med eventyrlystne friluftsmennesker som elsker det å være i ett med naturen og har en ekstrem turglede. Ekspedisjonspadlerne har mye erfaring, godt utstyr og planlegger ekspedisjonene i lang tid før de blir realisert. Og ikke minst er dette mennesker som har muligheten til å ta seg fri fra forpliktelser for å dra på en slik tur. Blant norske ekspedisjonspadlere har turen gjerne gått til Canada eller Alaska, men det er mange eksempler på ekspedisjonspadling i alle de syv verdensdelene.

    Vinterpadling:
    Dette er en helt spesiell naturopplevelse som du ikke kan få over alt. Kanopadling blir gjerne forbundet med sommer og varme, men hvorfor stoppe der? Om vinteren er man nesten alltidalene på elva og stillheten er til tider øredøvende. Denne turen passer for deg som vil roe ned, oppleve stillheten og vil prøve noe utradisjonelt.

    Barn i kano:
    Små barn er ingen unnskyldning for ikke å dra på kanotur - snarere tvert om. De fleste barn synes det er kjempegøy å padle, så lenge man tilpasser seg deres fart. Selv barn i tre-fireårsalderen kan med hell medbringes på kanotur med overnatting i telt. Og selv om de aller yngste ikke vil bidra særlig til fremdriften av kanoen, er det viktig å ta med padleåre også til dem. Det handler om å legge opp turen etter barnas premisser. Legg inn mange stopp, og ikke stress mot et endelig mål
     

    DETTE BØR DU VITE OM DIN ALLY KANO:
    Ally sammenleggbar kano er utviklet og produsert i Norge. Lav vekt, styrke og stor fleksibilitet har gjort den til førstevalg på en rekke ekspedisjoner over hele verden. En Ally kano er imidlertid et meget spesielt produkt som krever litt omtanke og forståelse om du skal få “det beste ut av den”.

    (Les derfor nøye denne beskrivelsen før du monterer og bruker kanoen første gang)

    Før du monterer:

    En Ally kano består av mange deler, som for førstegangs-kjøperen kan virke overveldende og forvirrende. Systemet er imidlertid greit når man forstår hvor de enkelte deler hører hjemme. Bruk derfor litt tid på å studere oppbyggingen før du setter i gang. Første gangs montering tar gjerne litt tid, men etter litt trening gjør du det på ca 20-30 minutter.
     

     

    Merk deg disse tipsene:
    - Legg ut og sorter delene slik at du vet hvor de hører hjemme.
    - Hvis duken har ligget i solen eller i en varm bil har den mest sannsynlig trukket seg sammen. Pass derfor på å kjøle nedduken i vannet før du monterer. Av samme grunn bør den heller ikke monteres i stekende solskinn.
    - Ved førstegangsmontering virker de langsgående spantene alt for lange. Det er de ikke når duken er helt oppspent og stram.
    - Det er en fordel å være to personer ved montering.
    - Du kan trygt trå i kanoen, også utenom spantene når kanoen ligger på land eller i vann. Unngå å gå for mye i den om duken ligger direkte på grov grus.
    - Når kanoen er perfekt montert, kan du lage en strek med vannfast tusj innvendig på duken, langs kanten på matta. Da er det lettere å plassere den riktig neste gang kanoen monteres.

     

    REPARASJONER OG VEDLIKEHOLD:

     

    Dersom du skal ha fullt utbytte og glede av kanoen, er det meget viktig med et grunnleggende vedlikehold. Da unngår du også ubehagelige overraskelser når du er ute på tur.

    Vask og renhold:
    Skyll og vask alle deler når de er skitne eller tilsmusset av sand. Hvis du har padlet i vassdrag med krepsepest, gyrodactilus eller andre sykdommer skal kanoen vaskes med salmiakkvann eller desinfiseres av veterinær etter bruk. Pakk aldri sammen en våt kano.

    Forsterkning:
    Før langturer og ekspedisjoner bør du forsterke kanoen med ekstra dukstriper under kjølen og over stevnene. Slike leveres i vårt ekspedisjonssett.

    Enkle reparasjoner:
    Det er veldig lett å reparere en skade på en Allykano. Som regel består denne av et lite hull eller en rift. Som nødløsning kan du sette på en vannfast tape etter å ha tørket av duken. Når du kommer hjem eller i leir for kvelden, kan du lime på en lapp fra reparasjonssettet som følger med kanoen. Ved store skader lønner det seg å lime en lapp på begge sider av duken. Det er en fordel å runde hjørnene på lappen.
    Ved veldig lange rifter kan du sy sammen snittflatene med sterk tråd eller fiskesnøre og lime på en dukstripe. Dersom det oppstår brudd i et rør eller spant kan dette nødrepareres ved at du skjærer bruddflatene jevne og spikker en pinne som stikkes inn i begge åpninger. Et par runder med tape holder det hele på plass. En av Allykanoens store fordeler er at enkeltdeler kan byttes ut ved skade.

    Rep-sett:
    Det letteste er å kjøpe eller lage ditt eget rep-sett som alltid følger med på tur. Det bør bestå av et par meter tykk og tynn duk, lim, rørholker i to dimensjoner og noen få C-klips. Legg dette i en pose, så er du alltid gardert om uhellet skulle være ute.

     

    SIKKERHET OG OPPFØRSEL I KANO:
    En kano gir deg en fin kontakt med naturen - langt borte fra hverdagens mas og jag. Mange dyr kommer ned til vannet for å drikke, og de er ikke bestandig like oppmerksom på oss mennesker som kommer padlende. Dette kan gi deg en vakker natur-opplevelse, men som på fjellet og sjøen, finnes det forhåndsregler man bør være klar over.

    En kano kan lett skades, spesielt ved sjø- og landsetting. Du bør derfor være varsom, og se etter ting som kan ødelegge kanoen før du setter den ut. Pass på at kanoen flyter på vannet uten at den dunker bort til steiner eller står på grunn.

    Unngå kantring:
    Kantring i kano skjer som regel ved ombordstigning eller avstig-ning av kanoen, vær derfor varsom og gjør dette på en riktig måte. Ved sjøsetting fra land bør fronten på kanoen stå utover mot padleretningen, og kanoen må flyte på vannet. Front-padleren går om bord i kanoen først, mens bakpadleren sitter på bakenden av kanoen og holder fast i kantene slik at kanoen er stødig å gå om bord i for forpadleren. Bakpadleren skyver så kanoen ut og setter seg i. Samme prosedyrer hvis man skal sette ut ved en brygge, bortsett fra at ombordstigningen skal skje ved at man holder fast i kantene på kanoen. Man setter deretter bena forsiktig ned i bunnen av kanoen, mens man holder et lavt tyngdepunkt, og setter seg ned.

    Padling:
    Ved padling i elv eller ved mye vind bør man sitte på knærne med baken støttet til setet. Dette gir deg større bevegelsesradius og en bedre mulighet til å lene deg ut av kanoen for å ta kraftige tak med åren. Er det motvind er det viktig å få baugen litt ned slik at vinden ikke tar tak og vrir kanoen ut av retning. Har du vinden bakfra gjør du motsatt og får akterstevnen litt ned.

    Pakk riktig i kanoen:
    Når du pakker i kano er det viktig å få tyngdepunktet lavt slik at kanoen blir stabil. Legg derfor ryggsekker og bager i bunnen midt i kanoen. Pass på at kanoen ikke blir for tung i endene. Stropp bagasjen godt fast til kantene på kanoen slik at det ikke ramler ut hvis dere skulle kantre. Pakk klær, mat og andre ting i vanntette bager. Når kanoen er riktig lastet med bagasje og padlere, skal forstevnen ligge ca 5 cm høyere enn akterstevnen
    i vannet.
     

     

    NOEN HUSKEREGLER:
    - Bruk alltid redningsvest i kano.
    - Kanoer virker ustødig ved første gangs bruk. Ta deg en prøvetur i badetøy og uten bagasje slik at du får prøvd ut kanoen.
    - Ta aldri sjanser og kryss aldri rett over.
    - Hold deg så nær land som mulig, om du skulle kantre bør du ha kort vei til land. Dette gir også flere naturopplevelser.
    - Vær varsom nær fosser og stryk. Er du usikker, bær kanoen rundt eller forbi.
    - Vindretningen er viktig for hvor du skal padle. Velg den siden som ligger mest i le for vinden.
    - Bytt aldri plass, stå oppreist eller gå i kanoen.
    - Informer alltid om alle bevegelser du gjør utenom selve padlingen.
    - Hold deg innenfor den anbefalte lasteevne for kanoen du skal bruke.
    - Bind et øsekar fast til kanoen med en lang snor. Da har du mulighet til å øse vann ut av kanoen til enhver tid.
    - Er det kaldt i vannet, kle deg i ull slik at du bedre tåler kulden om du skulle kantre.
    - Ha med riktig utrustning; førstehjelpsskrin, tøyskift samt kart og kompass.
    - Gi beskjed om hvor turen går og hvor lenge du blir borte. Ha gjerne med mobiltelefon

     Se utvalget av Bergans Ally her!

    Til toppen