Kjøpe pulsklokke? Dette bør du tenke på

nærbilde av en Garmin Forerunner 945 pulsklokke på en arm

En god treningsklokke kan hjelpe deg å trene riktigere og er også positivt for motivasjonen. Her finner du tips til hvordan du kan velge en pulsklokke som passer til ditt behov.

Bærbar treningsteknologi topper nok en gang listen over de heteste treningstrendene. Det er ikke uten grunn.

En pulsklokke gjør det enkelt å følge med på treningen og ha kontroll på at du trener på riktig intensitet. Ikke minst er det morsomt og motiverende å trene med pulsklokke.

Pulsklokker kommer i en rekke varianter, fra relativt rimelige og enkle utgaver, til svært dyre og teknisk avanserte varianter.

Men hvilken bør du velge? Er det nødvendigvis sånn at den dyreste og mest avanserte pulsklokka er den beste for alle?

Svaret på det er nei. Når du skal kjøpe ny pulsklokke, bør du stille deg følgende spørsmål:

• Hva skal type aktiviteter har du primært tenkt å bruke pulsklokken til?

• Hva slags funksjonalitet har du behov for?

Hva slags aktivitet skal pulsklokka primært brukes til?

Hva slags aktivitet du driver med, påvirker valget av klokke. Satser du mot maraton, eller er målet å klare 10.000 skritt om dagen? Hva du skal bruke klokka til og hvor seriøs og systematisk du ønsker å være med treninga, er avgjørende for hva slags type treningsklokke du bør velge.

Aktivitetsarmbånd: Til deg som først og fremst ønsker å bevege deg mer i hverdagen

Dersom du kun ønsker å registrere hvor mange skritt du går hver dag, trenger du ikke en klokke som gir avanserte analyser. Da kan det være mer fornuftig med et aktivitetsarmbånd, med få funksjoner og som er enkelt i bruk.

Fitbit Charge 3 er et godt alternativ.

Pulsklokke til deg som løper

Det finnes en rekke modeller rettet spesifikt inn mot løping.

Er du relativt fersk som løper, eller bare trener av og til, og har lyst på en løpeklokke som registrerer puls, distanse og fart, samt muligheten til å se hvor du har løpt? Da kan det være verdt å ta en titt på en enklere løpeklokke med gps.

Garmin Forerunner 45 er et fint eksempel på en løpeklokke som gir deg alt av basisfunksjonalitet, samt tilgang til Garmin Coach treningsprogrammer. Også Polar Ignite og Suunto 5 G1 er gode alternativer her.

Ved å ta et steg opp i pris, vil du kunne få en løpeklokke med noe mer funksjonalitet, som for eksempel treningseffekt og treningsbelastning. Garmin 245 kommer i to ulike varianter. Den som heter Garmin 245 Music gjør det mulig å koble til Spotify og lagre opptil 500 sanger på klokka. Ved å bruke trådløse hodetelefoner, kan du dermed høre på favorittmusikken din mens du trener, men uten å måtte

Løper du en del både inne og ute, med en systematisk tilnærming til treningen, vil du få mer ut av en klokke som har enda mer analyse og ytelsesmålinger.

Til syklisten

Skal du kun sykle, er en sykkelcomputer et godt valg. Her finner du alt fra enklere varianter, som først og fremst gir deg tid, hastighet, distanse og puls (husk å kjøpe pulsbelte), til avanserte sykkelcomputere, med mulighet for å, blant annet, koble på watt og kart.

Det finnes også en del multisportklokker med gode display og sykkelfunksjoner, som Garmin Fenix 6. Hvis du trener andre aktiviteter i tillegg til sykling, kan dette være gode alternativer.

Til triatleten

For deg som sykler, løper og svømmer, og ønsker å kunne registrere og analysere alle disse aktivitetene, stiller det større krav til pulsklokken. Spesielt når det gjelder svømming kan det være en utfordring å registrere nok og, ikke minst, riktige data

Løsningen er å velge en av de mer avanserte multisportklokkene, som Garmin Forerunner 945 eller Polar Vantage V.

Pulsklokkeapper og tredjepartsapper

For å få maksimalt ut av pulsklokken din, bør du laste ned den tilhørende appen på telefonen din. De fleste klokker kan også kobles opp mot de mest populære aktivitets- og treningsappene, som Strava og Endomondo.

Syns du det er vanskelig å velge? Ta turen innom et av våre varehus, så hjelper våre dyktige ansatte i tech-avdelingen deg med å finne riktig klokke til ditt behov.

Les også:

Intervallfavoritt: 4 x 4

Styrketrening for løpere

Løpe på tredemølle - tips og triks

,

,

,

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

close icon

Denne nettsiden bruker cookies

Abonner på vårt nyhetsbrev

Ved å melde deg på godkjenner du våre betingelser.