Nysgjerrig på ultraløp? Da er dette guiden for deg

Ultraløpet Salomon Xreid i Senja 2016. Foto: Xreid Norway

EN SPEKTAKULÆR OPPLEVELSE: Ultraløpet Salomon Xreid i Senja 2016. Foto: Xreid Norway

Ultraløp er løp som er lengre enn maratondistansen 42,2 km. Det har blitt veldig populært i Norge de siste årene, men for å fullføre et ultraløp kreves gode forberedelser.

Gjermund Nordskar er Salomonutøver, og en meget erfaren ultraløper. Han har vunnet det ekstreme ultraløpet Salomon Xreid hele tre ganger. Han gir deg sine beste tips til hva du bør tenke på før du skal løpe et ultraløp. 

Tre viktige faktorer

Ultraløping handler om mye mer enn kun fysiske prestasjoner. For å kunne prestere optimalt på et ultraløp er det tre faktorer som er helt avgjørende - ernæringen, psyken og din fysiske kapasitet. Klarer du å ta hensyn til alle disse tre faktorene, har du mulighet til å fullføre med stil, eller løpe ditt livs ultraløp!

Ernæringen

Hvis du ikke klarer ta til deg næring i et ultraløp, kommer du deg neppe til mål. Ernæringen er derfor essensiell for å kunne utnytte din fysiske og psykiske kapasitet. Generelt handler ernæring i ultraløp om å få i seg mest mulig kalorier per tid. Kroppen din vil uansett forbrenne flere kalorier enn du klarer å få i deg i løpet av et ultraløp.

Det finnes ingen fasit på akkurat hva som er best å spise under et ultraløp. Ulike mager tåler ulik mat under løping, og vi har alle ulike preferanser på hva vi synes smaker godt og er lett å få i seg. Det er derfor avgjørende å teste ernæringen din under opptreningen i forkant. Det er nå du kan eksperimentere og finne ut hva magen din tåler. Husk at det er viktig å teste denne mattoleransen din i mest mulig lik fart/intensitet som du planlegger å holde under ultraløpet.

Gjermund Nordskar er Salomonutøver, og en meget erfaren ultraløper.

VARIERT TERRENG: Gjermund Nordskar er Salomonutøver, og en meget erfaren ultraløper.

Psyken

Går du tom for næring under et ultraløp, kan jeg garantere at psyken din går rett til bunns. For å kunne ha en hjerne som er sterk og presterer optimalt psykisk under et ultraløp, er det avgjørende at du har energi tilgjengelig. Når ernæringen er på plass kan psyken din ha stor påvirkning på både opplevelsen av løpet underveis, og prestasjonen din.

Det er kun kreativiteten som setter grenser for hvordan man kan påvirke psyken, men generelt handler det om å tenke positivt! Du kan for eksempel tegne et smilefjes på innsiden av hånden din, eller tenk på noe som gjør deg glad.

Din fysiske kapasitet

Det er først når du har lagt en plan, og trent på å ta hånd om både ernæringen og psyken, at du kan prestere maksimalt fysisk. For å kunne bygge en god nok fysisk kapasitet opp mot et ultraløp er du avhengig av å gjennomføre noen langturer på beina. Disse turene bør være på minimum 1,5 time. Distansen du løper er ikke avgjørende, men antall timer aktivitet er viktig for flere fysiologiske faktorer.

For å stimulere og utvikle din fysiske kapasitet, er variasjon i treningen viktig. Det betyr at dersom du setter deg et mål om gjennomføre to løpeøkter i uka, er min erfaring at det er bedre å gjennomføre en distanseøkt eller intervalløkt, og en rolig langtur med innslag av naturlige fartsøkninger, kontra å løpe to intervalløkter eller to rolige langturer i uka. Tilslutt – SPAR ultradistansen til løpsdagen!

Lykke til!

Ultraløpshilsen

Gjermund Nordskar

Sjekk ut vårt utvalg fra Salomon.

Les også:

Prøv deg på stiløping

Få riktig løpeteknikk med disse tipsene

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Denne nettsiden bruker cookies

Bli med i XXL REWARD

Motta gode tilbud og utvidede garantier.