Tren yoga

Nysgjerrig på yoga? Her får du en liten innføring i hva yoga er og hvordan du kommer i gang med treningsformen.

Kvinne som utfører yoga

Yoga stammer fra India og betyr, oversatt fra sanskrit, «å forene», og handler om å forene det psykiske og det fysiske. Enkelt sagt skal det å trene yoga gi en positiv effekt på både den fysiske og den psykiske helsen.

Ved å trene yoga regelmessig vil du kunne oppnå flere positive helsegevinster, som en sterkere og smidigere kropp med en rakere holdning. Mange opplever å sove bedre når de trener yoga, og også at treningen reduserer stress. I tillegg viser forskning at yoga kan skjerpe konsentrasjonen og bedre hukommelsen.

Med andre ord kan det være en god investering i egen helse å prøve seg på yoga.

Les også: Slik holder du treningsmotivasjonen oppe

Hva slags typer yoga finnes?

Det finnes mange ulike varianter av yoga.

Hovedskillet går mellom klassisk yoga, hvor man hviler mellom ulike stillinger, og dynamisk yoga, hvor man holder seg i bevegelse ved å knytte øvelsene sammen på en dynamisk måte, en såkalt yoga flow, som øker treningsbelastningen.

Uansett hva slags type yoga du utøver, er den kanskje viktigste grunnpilaren samspillet mellom øvelsene du gjør og pusten din. Avspenning er også et viktig element når du trener toga. I tillegg kobles det av og til opp mot meditasjon.

Selve øvelsene deles opp i solhilsener, som er dynamiske øvelser, samt stående øvelser, sittende og liggende øvelser, og opp-ned-øvelser.

Hva slags utstyr trenger du for å utøve yoga?

Å drive med yoga krever i utgangspunktet relativt lite utstyr.

Uansett om du trener ved et yogastudio, treningssenter eller hjemme, foretrekker de aller fleste å bruke sin egen yogamatte.

I tillegg kan det være kjekt med en yogablokk. Yogablokken gjør det mulig å gjennomføre en del øvelser som du kanskje ikke er smidig eller tøyelig nok til å utføre på egenhånd. Yogablokken kan også brukes til tøying og balansetrening.

Yogahjul vil også gjøre det enklere å utføre enkelte øvelser, samt at du, blant annet, kan tøye ryggen ved hjelp av det.

En vannflaske er også greit å ha.

Hva slags klær egner seg for yoga?

Når du skal trene yoga bør du velge klær som er myke og komfortable, og som gir full bevegelsesfrihet.

Spesielt for kvinner: Fordi yoga er mindre belastende på brystene, holder det for mange å velge en sports-bh med mindre støtte. Det er viktigere at bhen sitter behagelig og at den ikke har spenner eller andre ting som kan irritere når du ligger på rygg eller mage.

Enkelte merker, som Casall, har egne kleskolleksjoner spesielt rettet mot yoga.

Yoga trenes uten sko. Mange velger å trene barføtt. Hvis du foretrekker sokker, gå for sokker som er laget for yoga, med antisklisåle.

Er det lett å komme i gang med yoga hjemme?

Er du usikker på om du utfører øvelser riktig, kan det være greit å ta en time eller to på et yogastudio for å føle deg tryggere på det du gjør. Men generelt er yoga ypperlig å kjøre hjemme i egen stue. Hva med å starte dagen med litt yoga?

Du kan finne mange forslag til yogaøvelser og yogaøkter, til alt fra nybegynnere til mer avansert yoga, på nett. I tillegg kan du sjekke ut noen fine øvelser i videoene under:

,

Sukhasana / Komfortabel enkel sittestilling / Easy Pose:

Adho Mukha Svanasana / Nedoverpekende hund / Downward-facing Dog:

Utkatasana / Stolstillingen / Chair Pose

Ardha Matsyendrasana / Sittende ryggvri / Half Lord of the Fishes Pose

Eka Pada Rajakapotasana / Sleeping Pigeon Pose

Urdhva Mukha Svanasana / Hund som ser opp / Upward-facing Dog

Virabadrasana / Kriger / Warrior Pose

,

Balasana / Barnets posisjon / Child's Pose

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

close icon

Denne nettsiden bruker cookies

Abonner på vårt nyhetsbrev

Ved å melde deg på godkjenner du våre betingelser.