CrossFit – trening for alle

crossfit_1

Uansett om du er i god form eller utrent, kan du teste ut crossFit. Treningsøkten består av høyintensitetstrening hvor øvelsene du utfører er inspirert av dagligdagse oppgaver. Les mer her

En typisk CrossFit-økt består av funksjonelle øvelser som står i relasjon til hvordan vi bruker kroppen i hverdagen. Derfor vil ikke økta bestå av avanserte øvelser, og mange av øvelsene kan utføres med egen kroppsvekt. Ønsker du litt tyngre trening, så trenger man litt utstyr som foreksempel dumbbell eller kettlebell og vektskiver. Du kan alltid skalere ned øvelsene til ditt nivå.

En viktig del av crossFit er at det er variasjon av øvelser og at treningen er målbar. Hvis man tar et antall repetisjoner av en øvelse ene dagen, ønsker man å øke neste gang. På denne måten kan man også se rask progresjon.

Hva er crossFit?

CrossFit kommer fra USA og det første crossFit-senteret ble etablert på 90-tallet. CrossFit-sentre kalles ofte for «Boxen» og er spesielt utformet for å denne type trening.

CrossFit passer for alle! Det er variert trening og en treningsøkt er sjelden lik. En ting som er viktig innen crossFit, er skalering. Skalering betyr at man kan skalere øvelsen opp eller ned – slik at man kan tilpasse treningen sitt nivå.

Øvelsene man gjør er basert på hverdagslige bevegelser som faller naturlig for kroppen. Det kan være å sette seg, løfte tungt, skyve og trekke.

Siden CrossFit er høyintensitetstrening, blir det mye og tung trening på kort tid. Slik blir effekten av økta høy, og produksjonen av hormonene i kroppen vår som styrer alt fra forbrenning, muskelvekst og økning av styrke øker. Derfor passer denne treningen for alle, uansett om man ønsker å bli sterk, forbrenne eller vanlig hverdagstrening.

Man kan også ha cardiotrening med crossFit, for å forbedre utholdenhet.

crossfit_4

Forskjellen på vanlig trening og crossFit

Den største forskjellen på vanlig trening i studio og crossFit er at innen crossFit så bruker du lite apparater. Her bruker man heller utstyr som kettlebell, dumbbell og hoppetau, men mest av alt egen kroppsvekt. På treningssenter bruker man som oftest apparater.

Det er også mye mer variasjon i øvelsene i crossFit. Øvelsene utføres i korte, intensive perioder – ofte i kamp mot klokka. På denne måten blir du alltid pushet til å yte ditt beste på den korte perioden.

Den største forskjellen - det sosiale

Mange i crossFitmiljøet sier at den største forskjellen mellom vanlig trening og crossFit er det sosiale. Man er velkommen i boxen til å trene, uansett alder og nivå. Personen ved siden av deg kan gjøre akkurat de samme øvelsene, bare skalert til sitt nivå.

kom_i_gang_med_crossfit_6

Kom i gang med crossFit

Vi anbefaler at du drar på en prøvetime før du begynner å trene crossFit. Dette er fordi da har du muligheten til å se hva det går ut på og bli kjent med øvelsene. Da minimerer du også risikoen for skader.

Denne timen krever ingen forutsetninger, kom som du er og så vil instruktørene veilede deg videre. Prøvetimene er som regel gratis.

crossfit_3


Hva slags utstyr trenger man til crossFit?

Kle deg som om du skal på en vanlig treningstime med fukttransporterende og pustende materiale. Ta med vannflaske.

Se treningsoverdeler til herre her

Se utvalget av treningsoverdeler til dame her

Vi anbefaler at du har stabile og gode sko, la løpeskoene ligge igjen hjemme. På denne måten får man en stabil såle når man skal løfte tungt. CrossFit-sko har myk såle foran og hard såle bak, slik at man får god kontakt med underlaget samtidig som de holder deg stabil.

Se utvalget av sko fra Reebok her

CrossFit for barn og eldre

En del crossFit-sentere tilbyr nå CrossFit for barn. Det er ikke samme type crossFit som voksne gjør med tunge vekter og høy intensitet, men mye handler om kroppskontroll. Her får man variert trening med kondisjonsøvelser, noe turn og kroppsvektøvelser.

CrossFit passer også for eldre! Å trene mobilitet og styrke gjør at man er mindre utsatt for kroniske sykdommer. Mange av øvelsene kan skaleres til ditt nivå. På denne måten så trener man sammen med noen, men alene siden man skalerer.

5 crossFit-øvelser du kan gjøre hjemme

Hvis du ønsker å teste ut noen tøffe crossFit-øvelser hjemme, test ut disse fem og vi garanterer at du får opp pulsen!

Burpees

Klassiker! Dette er en øvelse som alle kan gjøre, samtidig som det trener hele kroppen. Her kan man også skalere til sitt nivå. Noen kjører på hardt og spretter opp og ned, mens andre kan ta et og et steg ut for en litt roligere versjon

Push Up

Hvis man gjør push up på en riktig måte, så trener man hele kroppen. Ønsker man en litt mildere versjon her, kan man for eksempel bruke en stol eller bord/boks.

Glutebridge

Her kan man også skalere, ønsker du å legge på vekter så kan du gjøre det. Enten det er en vektskive eller flasker fylt med vann.

Air Squat

En versjon av knebøy. Her kan man også variere med ulik form av vekter, eller bare kjøre med egen kroppsvekt.

Sideplanke

Sideplanke er en effektiv øvelse som fokuserer på magemusklene, både de rette og de på skrå. Her kan man skalere og gjøre øvelsen på forskjellige måter.

Les også

Tren yoga

Løs opp stive muskler med en foam roller

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Bli med i XXL Reward

Motta gode tilbud og utvidede garantier.