Finn løpegleden i vår

Finn løpegleden i vår

Våren er rett rundt hjørnet, og da starter løpesesongen for fullt.

Om du ikke har løpt noe særlig før, eller det er lenge siden du løp regelmessig, kan disse enkle rådene gjøre det lettere å finne løpegleden, holde motivasjonen oppe og unngå skader.

Gradvis progresjon

Ikke gå rett på fem løpeøkter i uke. Start forsiktig, med korte, rolige turer et par ganger i uka. Øk lengden og antallet økter gradvis.

Løpsteknikk

God teknikk gjør løpingen morsommere. Kortere steg med høyere frekvens, hvor foten lander mer under enn foran hoften er gunstig. Bedre teknikk gjør deg til en mer effektiv løper, og reduserer risikoen for skader. Det arrangeres kurs i løpsteknikk mange steder.

Tempo

Ikke start for hardt på rolige økter. Melkesyre etter bare 15 minutter, når du har planlagt en rolig langtur, er verken gunstig for fremgang eller motivasjon. Ha et markert skille mellom rolige og harde økter. Bruk pulsklokke, så er det lettere å ha kontroll på intensiviteten.

Finn løpegleden i vår

Vi har et stort utvalg av løpesko. Finn din nye favoritt blant våre kjente merker

Gode sko

Løpsopplevelsen blir bedre, og risikoen for skader reduserer, med løpesko som passer din fot og løpstype. Løper du en del, kan det være greit å ha to par å veksle mellom, for eksempel lettvektssko til intervaller, og mengdetreningssko til lengre turer.

Variasjon

Hode og kropp har godt av variasjon. Intervaller er god avveksling fra langturer, og egnet for å trene på å holde fart. Variasjon i underlag er lurt. Bytt ut asfaltjungelen med grus, gress eller sti av og til. Men husk at dersom du har tenkt å delta i gateløp, å bør du trene litt på asfalt for å venne kroppen til det.

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

close icon

Denne nettsiden bruker cookies

Abonner på vårt nyhetsbrev

Ved å melde deg på godkjenner du våre betingelser.