Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Hvordan velge riktig type sykkel?

  • Montering av sykkel kjøpt på nett
  • Hvordan velge riktig sykkeltype?
  • Velg riktig barnesykkel
  • Valg av sykkelstørrelse og sykkelinnstilling
  • Info om sykkelkjøp på nettet
  • Preppemeny for ski
  • Servicemeny for sykkel
  •  
    Hvilken sykkel skal jeg kjøpe? Du er ikke den første som har spurt deg selv det spørsmålet. Tilsynelatende kan det virke som en jungel der ute, men vi skal hjelpe deg med å guide deg til hvilken sykkel som er riktig for DEG. Så heng på, så skal du få noen gode råd! 
     
    • Hopp direkte til Terrengsykler
    • Hopp direkte til Hybridsykler
    • Hopp direkte til Landeveissykler

    Terrengsykler er den sykkeltypen vi selger mest av her på XXL. På mange måter er dette den mest allsidige sykkelkategorien som gir deg en sykkel du kan bruke på alle typer underlag. Hvis du kan svare ”ja” på spørsmålet om du skal bruke sykkelen til å sykle på sti eller ujevnt underlag i skog eller mark er dette riktig sykkeltype for deg. Terrengsykler leveres med ulike hjulstørrelser. Les mer om disse her:

     

     
    29” Terrengsykkel/29er
    29eren er etterhvert blitt standarden på terrengsykler - med rette og urette. 29eren har 28 tommers felg (like stor som på en racersykkel) men kalles pga det høye sykkeldekket noe ukorrekt for en ”twenty-niner”. 29eren har vært med oss en stund, men det var først i 2012 at ”alle” skulle ha denne sykkeltypen. 
     
    Fordelene med en 29er framfor en tradisjonell 26” terrengsykkel er mange. De større hjulene gjør at sykkelen ruller enklere over hindringer og ujevnheter– altså kan du holde en høyere fart i teknisk krevende terreng samtidig som det føles mer kontrollert. Du vil også oppleve større kontroll i nedoverbakkenene. 
     
    29eren har imidlertid ikke bare fordeler. De større hjulene med dertil større dekk fører med seg høyere vekt (og dertil økt roterende masse). Dette gjør at 29eren er tyngre å aksellerere
     
    Tidligere ble kortere personer frarådet å kjøpe 29” da geometrien ble litt feil i de minste størrelsene. Nå har imidlertid de fleste produsentene lykkes godt med geometrien også på de mindre størrelsene, og vi kan helhjertet anbefale 29ere også til kortere personer, både jenter og gutter– du finner for eksempel flere jenter på 1.50 som sykler 29er i world-cup sirkuset.
     
    26” Terrengsykkel
    På de rimeligere prispunktene våre finner du de tradisjonelle 26” terrengsyklene. Grunnen til dette er at rimelige 29ere fort blir veldig tunge og dorske pga de større hjulene, og du får dermed bedre sykler med 26” hjul i de rimeligere prisklassene.
     
    Pga lavere rullerende vekt er det også noen som fortsatt sverger til 26” terrengsykler i teknisk krevende terreng, da de blir kvikkere å manøvrere og gjør sykkelen mer leken. 
    Mens 29eren flyter mer over terrenget er 26” sykkelen mer ”i” terrenget. (Sammenlign det med å kjøre pudder med smale ski kontra brede ski som flyter oppå snøen istedenfor å synke igjennom – different strokes for different folks”).
     
    650B/27.5”
    Når du trodde du hadde kontroll på hjulstørrelsene så kommer det jammen en tredje hjulstørrelse. 650B eller 27.5” er hjulstørrelsen som forener de beste egenskapene fra 29eren og 26" terrengsykler. Her får du det beste fra begge verdener - og hjulstørrelsen representerer et veldig bra kompromiss for de aller fleste. 27.5 er ment for deg som synes 29er blir litt for dorskt, selv om du liker fordelene hjulstørrelsen gir over 26” terrengsykler. Befinner du deg i denne gruppen – ja da har du hjulstørrelsen din her! Du får både kvikkheten til 26" terrengsykler og rulleegenskapene til 29eren. Og du får bare i liten grad ulempene med de to hjulstørrelsene. Derfor er veldig mange av syklene våre 27.5. I år er for eksempel alle syklene fra White 27.5. 
     
    Hvilken prisklasse bør jeg gå for?
    For å få en sykkel som passer til trening og konkurranse anbefaler vi at du går for en sykkel fra 5.000 kroner og opp. Da får du en godt utstyrt sykkel som gir masse sykkelglede og masse sykkel for pengene.  Er du ekstra ivrig kan det være lurt å gå opp til det dobbelte for å få gode dempere, bedre bremser og hjul. Da vil også sykkelen bli vesentlig lettere. For deg som ønsker det beste vil du få enda lavere vekt, bedre dempere, stivere rammer og enda mer presise gir ved å gå høyere i pris. Spesielt for deg som liker å sykle tekniske partier vil en dyrere og lettere sykkel gi større sykkelglede!
     
    Om du kun ønsker en sykkel som gir problemfritt sykkelhold kan vi anbefale å velge en sykkel mellom 3.000 og 5.000 kroner - gjerne med hydrauliske skivebremser som gir bedre bremsekraft og krever mindre vedlikehold. I de lavere prisklassene gjør vi oppmerksom på at om du skal sykle på sti, kan det være en idè å heller gå for en 26” enn en rimelig 29”, da de siste ofte blir ganske tunge i de rimeligste prisklassene. 
     
    HER SER DU FIRE TERRENGSYKLER SOM GIR MASSE FOR PENGENE!
     

    Veldig mange som har kjøpt en terrengsykkel burde kanskje egentlig kjøpt seg hybridsykkel. Hybridsykkelen er som navnet sier en mellomting – en mellomting mellom en terrengsykkel og en racersykkel. Den har 28” hjul, smale dekk og mindre knaster, og ruller dermed bedre enn terrengsyklene. Samtidig har de en mindre framoverlent sittestilling enn racersyklene og byr på mer komfort.
     
    Dette er den perfekte sykkeltypen for deg som skal sykle til jobben, bruke sykkelen til bysykling, trening og til mosjon. Hybridsykkelen er også perfekt til å sykle på skogsveier og grusveier i marka. Derimot faller hybridsykkelen igjennom på tekniske stier med røtter, stein og store ujevnheter. Hybridsykkelen er dermed sykkelen for alle som ikke skal bruke sykkelen til ”ekte” terrengsykling – altså kan du sykle Birkebeinerrittet på en hybridsykkel, men ikke Ultrabirken.
     
    Hybridsyklene finner du både med dempegaffel og fast gaffel. Dempegaffel gir deg bedre komfort om du skal bruke sykkelen litt på grusvei, eller bare ønsker bedre komfort på den norske tidvis noe terrenglignende asfalten.. Fast gaffel er for deg som skal komme fram til jobben raskere enn naboen eller som synes at det enkle ofte er det beste!
     
    Hvilken prisklasse bør jeg gå for?
    For å få en skikkelig rask sykkel som passer til trening anbefaler vi at du går for en sykkel til 5.000 kroner og opp. Da får du en godt utstyrt sykkel som gir masse sykkelglede og masse sykkel for pengene. 
     
    Om du kun ønsker en sykkel som gir problemfritt sykkelhold kan vi anbefale å velge en sykkel mellom 3.000 og 5.000 kroner - gjerne med hydrauliske skivebremser som gir bedre bremsekraft og krever mindre vedlikehold.
     
    HER SER DU FIRE ANBEFALTE HYBRIDSYKLER
     
    Racersykkelen er sykkelen for deg som skal trene og ha en rask og effektiv sykkel for store sykkelopplevelser på asfaltert underlag. Norge er kanskje verdens fineste sykkelland for landeveissykling, og en racersykkel kan være tingen om du ønsker en ny favoritthobby. Det er få som har prøvd landeveissykling på racer som ikke har falt for sjarmen som ligger i å suse lydløst og nesten vektløst gjennom landskapet i høy fart. Følelsen kan nesten sammenlignes med det å fly!
     
    For deg som skal konkurrere i landeveisritt, er en racersykkel en nødvendighet da en rimelig racersykkel er raskere enn selv den dyreste hybridsykkel.
     
    En racersykkel har en mye mer framoverlent og aggressiv geometri enn terrengsyklene og hybridsyklene, og er dermed ikke så godt egnet til kosesykling til butikken eller treningen. Racersykkelen blir for mange dermed en sykkel nummer to som kun brukes til trening og konkurranse (samt jobbsykling av de som ikke har planer om under noen som helst omstendighet å bli forbisyklet av naboen).
     
    For deg som vurderer å kjøpe landeveissykkel er klikkpedaler og sykkelsko som en nødvendighet å regne – uten kan du like gjerne droppe å kjøpe deg racersykkel! Om ikke lang tid vil du finne en artikkel om sykkelsko og -pedaler hos oss. Foreløpig kan vi nøye oss med å si at du sparer 30% krefter - eventuelt sykler mye raskere med sykkelsko! Når du først har prøvd kan du aldri tenke deg å sykle uten!
     
    Hvilken prisklasse bør jeg gå for?
    Tidligere kunne du aldri drømt om å få en ekte landeveissykkel til 5.000. Det kan du faktisk nå! Vår innstegsmodell gir en skikkelig raceropplevelse til deg som ønsker å prøve landeveissykling men ikke har de største ambisjonene.
     
    På racer er det imidlertid spesielt to komponenter som er svært vesentlige for sykkelopplevelsen. Det ene er hjul, og det andre er selve rammen. Dette er svært viktig på de andre sykkeltypene også, men er allikevel mer tydelig på en racersykkel som gir så kontant tilbakemelding fra underlaget.
    Når du beveger deg opp i pris vil du få vesentlig lettere og bedre hjulsett på sykkelen. Det gjør at sykkelen oppleves mye mer livlig og responsiv. Om du vet at du kommer til å bruke sykkelen en del anbefaler vi at du derfor beveger deg opp fra den rimeligste racerkategorien. Forskjellene er meget tydelige!
     
    Nå vi sykler landevei, sykler vi med høyt lufttrykk og stiv gaffel. Det gjør at alle ujevnhetene i veien forplanter seg og kjennes godt i kroppen. For deg som skal sykle lange turer på tre timer og mer vil vi derfor på det sterkeste anbefale en racer med karbonramme. Karbonsyklene demper vibrasjonene og støtene fra asfalten, og gir derfor en helt annen komfort enn aluminiumssyklene. Samtidig sørger moderne karbonteknologi for at karbonsyklene også er stive og generer mer kraft til underlaget, samtidig som de oppleves som livligere og mer spenstige enn aluminiumssyklene.
     
     
    HER SER DU FIRE ANBEFALTE RACERE
     
    Til toppen