Elektrosjokket

Hvordan få sofagrisen opp i sykkelramma? Gi mannen en elsykkel!

elektrosjokk_1

Terreng som før var forbehold fjellstøvler, bærplukkere og lyssky aktiviteter er brått forvandlet til et lekent og lett tilgjengelig el-dorado for nyfrelste stisyklister med batteri på ramma. Foto: Benjamin Ward

Tekst: Sigurd Rønningen
Foto: Benjamin Ward
Nordmarka | Oslo

«Rått parti» er ikke dekkende for styrkeforholdet mellom de to kompisene som møter oss på parkeringen ved Østmarka. Hallvard Hofsmo lever og ånder for stisykling, har utallige ritt i beina og en BMI i nedre enden av skalaen. Kenneth Løkås er livsnyteren som med unntak av en lørdagsnatt sist sommer ikke har rørt en sykkelpedal de siste 15 årene. I det kameratene får utdelt hver sin fulldempede stisykkel, oppsummerer Løkås utgangspunktet:

– Du e nær formtoppen. Æ treng ein dytt i baken.

Her må noe drastisk gjøres.

Gjør klar for elektrosjokk.

ELDORADO. Norge er blitt en nasjon av elsyklister. Bare i fjor ble over 80.000 tohjulinger med elektrisk drivverk solgt her i steinrøysa. I år regner butikkene med å være utsolgt før skoleferien. Sykkelbatteriet har vist seg å veie opp for økende kroppsvekt, dalende form, begrenset treningsgrunnlag og helt andre rammer for et godt liv enn sykkelramma. Kort sagt: Livsnytere som Kenneth Løkås.

Nå står vår prøvekanin i bunnen av en saftig motbakke, klar for å gruses av kompisen – men med et trumfkort: Hans stistykkel er utstyrt med batteri og elmotor.

– Gå!

I det startsignalet gis, spinner Halvard Hofsmos sykkellegger som trommestikker – men forgjeves: Kenneth Løkås klikker inn turbomode på elsykkelen, skyter brutal fart oppover bakken og når uanstrengt toppen foran sin normalt suverene overmann.

– Så sinnsjukt artig!

Elektrosjokk i sommer? Se alle modeller her!

elektrosjokk_3

RÅTT PARTI: Tyngdekraft, formkurve, rekkevidde og BMI er brått ingen hindring med batteri på sykkelen. Halvard Hofsmo har noen watt å kompensere.

ELDORADO. Kombinasjonen fulldempet stisykkel og elektrisk motor har de siste par årene åpnet opp en helt ny verden for lekne syklister – selv de som ikke visste at de er det. Brått er enhver sti en mulig sykkelrute, selv høye skrenter artige og sugne motbakker ingen hindring. Over det ganske land hakkes og graves, hugges og steinlegges nye sykkelstier i terreng tidligere forbehold beitedyr og friluftsfolk. I fjell og fjord, by og bygd fylles tråkker nå alle aldre og ambisjonsnivåer fra småbarnsforeldre til seniorer på oppdagelsesturer med to hjul og elektrisk hjelp. Summen er en sykkelboom som har fått flere til å spå at sykkelstier snart blir en større sommerattraksjon enn preparerte langrennsløyper og alpinanlegg i vintersesongen.

I Østmarka har Kenneths elmotor utjevnet mye av forspranget kompis Hallvard har i sykkelteknikk og fysisk form. Men selv et batteri kan ikke løse alle behov.

– Kor e snusboksen når du treng han?!, gisper Løkås

Han står triumferende på toppen av en bakke så bratt at ingen skulle tru at noko sykkelhjul ville ta seg opp. Svette og superlativer skyller om kapp fra vår nyfrelste helt. Gliset røper en mestringsfølelse han slett ikke var forberedt på. I neste øyeblikk er han tilbake på setet.

– Snakkes, Halvard!

Nysgjerrig på stisykling? Sjekk ut alle modeller her!

elektrosjokk_4

Dobbelt elektrosjokk for kompisene Halvard og Kenneth – den ene har fått boostet fart og rekkevidde, den andre har brått en elektrisk klegg på bakhjulet. Foto: Benjamin Ward.

OVER STOKK OG STEIN. Over røtter og bart fjell, oppom utsiktspunkter og gjennom vakre furumoer går sykkelturen. Tidvis oppløses sykkelstien i utallige forgreninger, men lekne stisykler med fulldemping på begge hjul, grove dekk, lavt tyngdepunkt og bredt styre gir en balanse og framkommelighet som lokker fram nordlendingen i Kenneth:

– Ka e de værste som kan skje?, spør han eplekjekt på toppen av et stup på tre-fire meter.

– Ta heller til høyre her, sier sørlending Halvard mildt, og instruerer den nyfrelste i stisyklingens finesser:

– Skyv rumpa bakover i utforbakker.

– Løft framhjulet opp når du møter hindringer i motbakker.

– Tråkk i hurtig frekvens for jevn flyt og fremkommelighet.

Etter ti intense kilometer på to hjul, er det til slutt Kenneths biologiske batteri som setter begrensninger.

– Dette er svinetungt selv med elmotor, konstaterer han i en drikkepause.

Øyeblikket er inne. Sykkelkompis Halvard ser sitt snitt.

– Catch me if you can, hilser han og tråkker inn på nok en smal sti.

Kenneth kaster et kjapt blikk på batterimåleren. Hiver seg på pedalene:

– Ikkje fyr mæ opp!

Visste du at XXL er Norges største sykkelleverandør? Sjekk utvalget her!

elektrosjokk_2

Kenneth Løkås har funnet tilbake til røttene – takket være et batteri som får fart på føttene. Foto: Benjamin Ward.

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Bli med i XXL Reward

Motta gode tilbud og utvidede garantier.