Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Guide til valg av riktige løpesko

hero-image-løpesko.jpg

 

Få en enda bedre løpsopplevelse med gode løpesko. Her får du råd om hva du bør tenke på ved valg av sko til løping.

Løping er lett. Du trenger ingen forkunnskap eller medlemskap på treningssenter. Det stilles få krav til utstyr, foruten løpesko og treningstøy. Du må bare komme deg ut døren, og sette i gang, løpe i ditt eget tempo og kjenne på løpegleden.

Gode løpesko vil løfte løpsopplevelsen. Hva som er den beste løpeskoen, er imidlertid individuelt, og kommer an på en rekke ulike ting.

Derfor har vi laget en enkel løpeskoguide for å gjøre det enklere for deg å velge løpesko som passer dine føtter og ditt behov. Om det oppleves komplisert å velge løpesko, så husk at det aller viktigste er at skoene føles komfortable ut på dine føtter. Da er mye gjort.

 

Hvordan velge den beste løpeskoen?

Du har kanskje vært i en sportsbutikk og sett at løpeskoene er inndelt på veggen etter, blant annet, normalpronasjon og overpronasjon? 

Siden den moderne løpeskoen for alvor gjorde sitt inntog på 90-tallet, har hva slags pronasjon du har, vært den kanskje viktigste faktoren ved valg av løpesko.

Pronasjon handler om hvordan foten din ruller, eller beveger seg, gjennom løpesteget.

Enkelt sagt er det slik at en person som har relativt stor bevegelse innover, overpronerer. En person med liten grad av bevegelse innover har et nøytralt steg, mens en som avvikler steget på utsiden av foten, supinerer eller underpronerer.

Illustrasjonen viser typiske fotavtrykk for en som har normalpronasjon/nøytralt steg (til venstre), en som overpronerer (i midten) og en som underpronerer. Hva slags type pronasjon du har, har mindre å si for hva slags løpesko man bør velge enn det man tidligere har antatt.

Ingen sammenheng mellom moderat overpronasjon og løpeskader

Det vært gjengs oppfatning at overpronasjon gjør deg mer disponert for enkelte løpeskader, og at hvordan du pronerer er noe av det viktigste du bør tenke på ved kjøp av løpesko. 

Studier viser imidlertid at det ikke finnes noen klar sammenheng mellom moderat overpronasjon og skader, og at pronasjon bare er en liten del av det å finne optimale løpesko.

Passformen på føttene dine, hvor mye løpserfaring og treningsgrunnlag du har, kroppstypen din, tidligere eller nåværende skader, teknikken din, hva slags type løpetrening du driver med er alle faktorer det er viktig å ta hensyn til når du velger løpesko.

 

 

Løpesko for asfalt eller terreng?

Skal du løpe på hardere underlag, som asfalt, bør du velge en asfaltløpesko. Asfaltsko har bedre demping og oppleves som mer komfortable ved asfaltløping.

Å løpe i terrenget, for eksempel på sti, stiller andre krav til skoene. Terrengløpesko har en lavere profil, slik at du får bedre kontakt med underlaget. Overdelen er noe mer robust, for å tåle ublide møter med kvister og steiner. Yttersålen er laget for å gi best mulig grep, også på våte røtter og steiner.

Inneholder løpeturen din litt terreng og litt hardere underlag? Da er en hybridsko en gyllen middelvei for turer på variert underlag.

 
 
Inov8 trailrunning man.jpg

Terrengløpesko: Skal du løpe på sti og i terreng, kan det være lurt å velge sko spesielt laget med tanke på det. Da får du bedre grep og en morsommere løpsopplevelse. 

Riktig passform på løpeskoen

Løpeskoen skal sitte godt, men komfortabelt på foten. I praksis betyr det at den bør ha et godt hælgrep, så den ikke glipper, sitte godt over foten og ha en romslig tåboks.

Pass på at skoene ikke blir for trange i lengden. Selv om du ikke vil ha for mye rom, kan det bli vondt og ubehagelig om tærne konstant butter mot skoen. 

Stabilitet på løpesko

Vi skiller mellom nøytrale løpesko og stabile løpesko, som også kalles løpesko for overpronasjon.

En nøytral løpesko har lite stabilitet, og gjør at foten i større grad følger sin naturlige bevegelse gjennom løpesteget.

Stabile løpesko er bygd opp slik at de skal bremse bevegelsen innover når du løper, og er det du kanskje kjenner som en såkalt overpronasjonssko.

Overpronerer du mye – spesielt hvis du er skadeplaget -  kan det være lurt å vurdere en mer stabil løpesko for overpronasjon. Samtidig er det vel så viktig å kjenne at skoene føles gode på og føles riktige på føttene.

 

 

Demping, vekt og løpsfølelse på løpesko

Generelt har løpesko blitt lettere og lettere med årene, men vekten varierer fortsatt noe. 

En tyngre sko er gjerne bedre dempet. En lettere sko er ofte mer responsiv og føles morsommere og raskere å løpe med

Hvor lette eller tunge sko du bør velge, avhenger blant annet av hva slags type løper du er, hvor mye du har løpt før og hvor langt du løper.

Mengdetreningsko, lettvektssko og konkurransesko

Det som gjerne blir omtalt som mengdetreningssko, er løpesko med mer demping.  Det gjør dem godt egnet for lange, rolige turer. Dette er også et trygt valg hvis du har behov for mye demping.

Lettvektssko har noe mindre demping. De er fine til kortere, raskere turer, og til intervaller. For mange løpere egner de seg også godt som en konkurransesko. For lettere og/eller mer erfarne løpere, kan de i tillegg fungere godt som alternativ til mengdetreningssko. 

De aller letteste skoene er gjerne først og fremst beregnet til konkurranse og eventuelt noe intervalltrening. De er mer aggressive og gir bedre løpsfølelse, men har mindre demping. Denne typen løpesko er et fint alternativt for deg som har et godt treningsgrunnlag og er vant til å løpe i sko med mindre demping fra før.

Løper du mye, er det lurt å ha to par å bytte på - et par mengdetreningssko til de lange turene, og et par lettere løpesko til intervallene.

Få tips til en effektiv intervalløkt som funker godt både på tredemølle og ute.

 

 
New-Balance-Vazee-Prismv2-W-768x512.jpg

Riktige løpesko til dine føtter: Hva som er den beste løpeskoen, er individuelt. Erfaring, føttene dine, hvor langt og hvor mye du skal løpe, hvor mye demping og stabilitet du ønsker er faktorer som spiller inn. 

Hva menes med dropp på løpesko?

Dropp – eller drop, som er den engelske skrivemåten - er nivåforskjellen mellom hæl og forfot. Høyere dropp, gjerne opp mot 13-14 mm, har vært vanlig i tradisjonelle joggesko, for å gi best mulig demping ved landing på hæl. En lavere nivåforskjell gjør det imidlertid enklere å lande med foten under kroppen, for et mer naturlig løpssteg.  

Vi har valgt å dele dropp inn i følgende kategorier: 

Lav dropp (0-4 mm)

Medium dropp (5-9 mm) 

Høy dropp (over 10 mm)

 

Hva slags dropp bør du velge?

De fleste løpere kan med fordel velge sko med medium dropp, som gjør det enklere å få føttene under kroppen når du løper. 

Skal du lavere ned i dropp, bør du ha en gradvis tilnærming til det. En lav dropp er nemlig tøffere for akillessenen og leggene.  Du bør altså ikke hoppe rett fra 14 til nulldropp. 

Sko med høy dropp kan være gunstig hvis du har problemer med akilles eller legger. Høy dropp kan også være et godt alternativ dersom du lander tungt på hælen.

 

 

Få hjelp til å velge riktige løpesko fra dyktige ansatte

Vi har laget noen generelle forslag til ting du bør tenke på ved valg av asfaltsko, avhengig av hvor mye du har løpt før og om du sliter med skader:

Løpesko for nybegynneren

Klar for å snøre på deg løpeskoene og finne løpegleden? Helt topp! Velg løpesko som føles behagelig på foten og passer med hva slags fot du har. Tenk trygghet og komfort, og ta heller litt større sjanser med skovalget etter hvert som muskulaturen din venner seg til løpinga og blir sterkere, og teknikken blir bedre.

Løpesko for den erfarne løperen

Når du har mer løpserfaring, kan du begynne å utforske lettere, smidigere og morsommere sko. En fin inngang er å bruke en lettere modell til intervaller og kortere turer, og supplere en mer dempet modell til de lengre løpeturene.

Løpesko for konkurranseløperen

Med mye erfaring, er det fint å prøve seg på andre typer sko enn du vanligvis velger. Det er både morsomt og motiverende med variasjon, i tillegg til at det er gunstig for muskulaturen. Velg ulike sko til restitusjonsøkter, til aktiv trening og til konkurranse. 

Løpesko for deg som sliter med skader

Her gjelder å gå for sko som gir riktig støtte og stabilitet, samt god demping. Noen ganger kan en modell du ellers ikke ville ha brukt, være gunstig i forbindelse med skader. For eksempel kan det være aktuelt med en ekstra romslig tåboks hvis du har operert for hallux valgus.

Her finner du flere tips til hva som er lurt å gjøre for å forebygge og unngå løpeskader.

Er du usikker på hva slags sko som vil være mest riktig for deg, hjelper våre dyktige ansatte deg gjerne i et av våre varehus.

Les også:

Plogging - trening med mening

Prøv disse effektive medisinballøvelsene

Løpe på tredemølle - tips og triks

Få riktig løpeteknikk med disse tipsene

 

Tips
Til toppen