Outsideren

Lucas Werjefelt | Salgssjef Outdoor | Sverige

lucas_1

“Da vi valgte å åpne nytt varehus i Växjö 18.mai, så var det lite støtte å få fra Norge. Så da får man ta et større ansvar og løfte litt mer selv”

XXL har 26 varehus i Sverige. Lucas Werjefelt har vært med på å åpne 25 av dem – og blitt mottatt som både Bruce Springsteen og Steve Jobs.

- Du føler deg jo som en rockestjerne!

Svenske Lucas Werjefelt er på en «trip down memory lane». Mimrer tilbake til åpningen av XXLs aller første varehus utenfor Norge, i Stockholm høsten 2010 – og sin egen brakdebut i sportsbransjen.

– Da vi åpnet dørene, hadde jeg ikke solgt en eneste sportsartikkel i mitt liv. Vi ble møtt av en kø jeg aldri hadde sett maken til.

Siden gikk det slag i slag. Over natten snudde XXL opp ned på en svensk sportsbransje som Werjefelt mener lignet sterkt på et kartell.

– Inntil XXL kom på banen var vareutvalget omtrent likt i alle sportsbutikker, prisene var høye og utvalget begrenset, minnes Werjefelt.

Snart krøp selv skarpe kritikere til korset: «XXLs inntog i Sverige kan sammenlignes med hva iPhone gjorde med mobilbransjen», skrev en nyfrelst aviskommentator. I dag er XXL nummer to i det svenske sportsmarkedet – og har ambisjon om å erobre toppen av pallen.

KAMIKAZE OG SOVEPOSE: De seks første årene etter etableringen i Sverige åpnet XXL tre nye varehus hvert eneste år. Mens søta bror gikk mann av huse for å kjøpe sports- og friluftsutstyr, rullet Lucas ut soveposen for en høneblund før åpning av hvert nye varehus. Et maraton kun mulig å gjennomføre takket være et utrolig lag av håndverkere og konseptutviklere, innkjøpere og entusiastiske kolleger fra andre varehus.

– Slik lagarbeid og teamwork er det aller beste med jobben min, sier Werjefelt - som også har vært med på å åpne XXL-varehus i Finland og Norge:

– Om man våger å se seg i bakspeilet, har det vært en utrolig heftig reise!

XXLs egen rockestjerne humrer:

– Når man vokser så fort og så mye… da blir det tidvis litt kamikaze over etableringene.

GOLFBAG FULL AV STRYKEJERN. Chartring av fly for å etterfylle salgsvarer som rives vekk. Beklagelse til IKEA for at hundrevis av XXL-kunder sperrer dørene. Strømavtaler som ikke er på plass. Tillatelse til våpensalg mottatt kun minutter før åpning: Historiene er mange for Lucas Werjefelt. Favoritten er likevel den gang da XXLs ferske salgskatalog kom fra trykkeriet:

– I katalogen annonserte XXL et golfsett som inneholdt «sju strykejern og én sjåfør». Ingen forsto bæret. Inntil noen innså at det var snakk om sju ironjern og én driver golfkølle, oversatt i Google Translate minutter før katalogen gikk i trykken.

Werjefelt mener minnene fortelle mye om sjarmen ved XXL:

– Vi finner løsninger der andre ser problemer.

Lucas sine fire favoritter blant svenske butikkåpninger:

Jönköping:

«11.000 kunder på åpningsdagen alene. Da er du faktisk rockestjerne på Bruce Springsteen-nivå»

Linköping:

«Strømmen forsvant én time før stenging åpningsdagen – 10 minutter etter at vi hadde sendt hjem elektrikeren med beskjeden «vi klarer oss nok bra». Vi endte opp med å betjene kundene i stummende mørke med hodelykter alle mann»

Umeå

«1500 sykler og Hagløfs-bukser for flere uker ble revet unna på åpningsdagen i det vi trodde var lavsesong. Vi endte med å chartre fly og trailere for å frakte sportsutstyr nok til Nord-Sverige.

Kungens Kurva

«Åpnet på Sveriges nasjonaldag 6. juni – med halvannen kilometer køer utenfor dørene og hakeslipp hos naboen IKEA»

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Bli med i XXL Reward

Motta gode tilbud og utvidede garantier.