De hotteste elsyklene nå

Elsykkel_Schibsted

Tekst: Jonas Wikborg / Schibsted Partnerstudio

Våren har for lengst tittet frem og sykkelsesongen 2022 er i gang. Vår egen Haakon Jensen viser deg de hotteste elsyklene på markedet.

Ifølge bransjeforeningen Sportsbransjen økte elsykkelsalget med 50 prosent fra 2019 til 2020. 2021 ble et annerledes år med pandemi, forsinkelser og sykkelmangel som følge av nedstengte fabrikker, men nå er det igjen bedre tider.

Hos XXL forventer vi nok et rekordår i salg av elsykler.

Elsykkel_Schibsted

Haakon Jensen viser frem to populære elsykler i XXLs varehus på Alnabru.

– Vi er godt rigget med sykler i alle forskjellige varianter, og vi gleder oss skikkelig, sier Haakon Jensen.

Han er innkjøpsansvarlig for sykkel og kan sykkel inn og ut. Jensen er vanligvis ikke «på gulvet», men når en kunde kommer bort og spør om råd midt i fotograferingen, er han ikke vond å be.

Det ender med at kunden forlater butikken med en elsykkel av typen Bergamont. Den har en utsalgspris på 49.990 kroner.

– Det er ikke mange år siden man tenkte «Wow, det var mye!» når noen kjøpte en elsykkel til 10-15.000 kroner. Det har endret seg helt, og nå er det blitt vanlig med elsykler til 30-40-50 og til og med 60.000 kroner, sier Jensen.

SykkelhjelmSikkerhet førstkr 999LyssettBli settkr 499Regnjakke unisexPendlerfavorittkr 1999Regnbukse unisexReflektere lyskr 1327

Slik forklarer han boomen

er flere og flere som ser verdien i å ha en kvalitetssykkel, og Jensen sier at vi hos XXL har tatt et standpunkt om å ikke ta inn de aller billigste elsyklene.

– Alle våre elsykler, bortsett fra én, er utstyrt med Shimano eller Bosch’ motorsystem. De er ledende på dette området: tåler mer og varer lenger. Det er rett og slett veldig anbefalt å legge litt ekstra i en elsykkel når du først har bestemt deg for det, sier han.

Og det er det altså mange som gjør. Ikke så rart, synes Jensen. Han beskriver elsykkelen som «et fantastisk hjelpemiddel».

– Samtidig blir det vanskeligere og vanskeligere å kjøre bil i storbyene. Det er færre parkeringsplasser, dyrere å parkere og mange bommer å passere. Der man kanskje hadde to biler før, er det mange som nå investerer i en god elsykkel, sier Jensen.

Finn din nærmeste XXL-butikk her!

– Har alt man trenger

Fulldempede elsykler, de med demping foran og bak, er et av segmentene vi ser en enorm vekst i. Det er ikke mange år siden det nesten ikke fantes et marked for slike elsykler, men nå selges de over en lav sko.

– Produktet er gjennomprøvd og blitt veldig, veldig bra: Det fungerer rett og slett. Vi ser at kundene også digger det. Det er en stor boom av fulldempende elsykler, sier Jensen.

Det er spesielt én som utmerker seg hos XXL, en Cube Stereo Hybrid-sykkel.

– Den har alt man trenger i en slik sykkel: den beste motoren fra Bosch, stort batteri, et bra dempesystem, god ramme og store, fine dekk. Det er en uslåelig kombinasjon til den prisen, sier Jensen.

– Alle burde ha denne sykkelen

Dersom du ikke har behov for en fulldempet elsykkel, er det syklene som klassifiseres som e-commute og e-mountain bike som er aktuelle for deg.

– Du kan fint sykle i skogen med en e-commute, og du kan fint sykle til jobb med en mountain bike. Hva du burde gå for, handler om hva du i hovedsak tenker å bruke den til. Begge har dempere, men det er noen forskjeller, blant annet på hjulene, sier Jensen.

– En annen viktig ting er at e-commute-en kommer fullt utstyrt med skjermer, lys og støtte, egentlig helt komplett. På en e-mountain-bike har du frihet til å velge hvilke tillegg du ønsker, legger innkjøpssjefen til.

Sykkelen til høyre, en Cube Touring Hybrid ONE er en av syklene vi selger aller mest av.

Elsykkel_Schibsted
– Dette er den sykkelen alle burde ha, og i hvert fall familier. Det er ingen som egentlig trenger noe mer, selv om man kan få det om man ønsker, sier Jensen.

– Den har et kjempebra motorsystem, stort batteri, store, fine dekk og et lavt innsteg, det man i gamle dager kalte for en damesykkel. Da slipper du å løfte beinet over hele sykkelen, og det er spesielt praktisk når du har et barnesete bak. Dette er det beste produktet du kan få til 27.999 kroner i mine øyne, og det er jeg ikke i tvil om, sier Jensen.

Cube Touring Hybrid ONE har en storebror: Cube Touring Hybrid PRO.

– Den gjør det samme, men er fullutstyrt: større batteri, demping i setepinnen, regulerbart stem for sittestillingen, sveiset fast bagasjebrett og et girsystem med større spenn., forklarer han.

– Du får ganske mange ekstra ting for 4000 kroner ekstra, og jeg vil si at her får du best mulig sykkel til den prisen, sier Jensen.

Elsykkel til hele familien – barna bak eller foran?

Den siste kategorien vi skal innom, er familie. Her har vi to forskjellige varianter: long tail, der barna sitter bakpå, og front bed/cargo, der barna sitter foran i en slags kasse.

– Det har tatt helt av med disse elsyklene de siste årene, og begge er supre til å frakte ungene rundt omkring. Du kan fint slippe av ungene i barnehagen og sykle videre til jobb, men dersom du har et stykke til jobb, så vil long tail-en føles mer naturlig, sier Jensen, og fortsetter:

– Cargo-sykkelen er litt større og klumpete, men den egner seg kanskje enda bedre dersom du sykler mest i nærområdet. Det er dessuten kjempegøy for ungene å sitte foran og få panoramautsikt over alt som skjer, sier Jensen.

Bergamont CargoPlass til barna bakkr 49 990Cube Cargo

– Helt genialt

Kari-Dorte Krogsrud (34) er en av de som har kastet seg på elsykkelbølgen.

– Det eneste kjipe er når det regner, ler hun.

Vi møter henne på Korsvoll, der hun bor med mann og to barn på 2 og 4 år. Fra boligen kan vi se Marka-grensa, barnehagen og den lokale matbutikken er 800 meter unna, og jobben ligger i Oslo sentrum.

Det er omtrent seks kilometer mellom hus og jobb – og nesten 200 høydemetre.

Elsykkel_Schibsted

Her er Kari-Dorte Krogsrud på familiens e-commute. Den egner seg ypperlig til å sykle fram og tilbake til jobb.

– Det er veldig greit å sykle ned til jobb. Ikke like lett å ta seg opp igjen. Men med elsykkel er det null problem, sier hun.

Kari-Dorte Krogsrud har vært elsykkelentusiast i flere år. Hun og mannen har til stadighet oppgradert elsykkelparken. Nå har de to stykker: en Cube e-commute og en Cube Cargo.

Begge kommer med Bosch' motorsystem, anerkjent som markedsledende på elsykkelmotorer. E-commute-en har et batteri på 625Wh, mens cargo-sykkelen har to batterier på totalt 1000Wh.

Sistnevnte har også en stor, innebygd vogn foran med plass til både barn og utstyr.

Elsykkel_Schibsted

GÅR UNNA: Kari-Dorte Krogsrud med barna Amalie (4) og Ellen (3) i kassen foran.

– Det er helt genialt! Det er bare å plassere ungene i kurven foran sammen med sekkene deres, sette på belte og sykle til barnehagen. Det hele tar under ti minutter, sier Krogsrud, og fortsetter:

– Så kan jeg enten sykle hjem og bytte til den litt mindre e-commute-en eller fortsette rett på jobb i Cargo-en. Den er ganske stor, men det går helt fint. Jeg bruker elsykkel så å si hver dag, sier hun.

Elsykkel_Schibsted

NYTTIG: Det er ikke noe problem for Kari-Dorte Krogsrud å hente pakker hos Posten med elsykkelen.

Elsykkel_Schibsted

BUTIKKVENNLIG: Kari-Dorte Krogsrud har god plass i kassen til cargo-elsykkelen.

Perfekt til helgeturen

Det er ikke bare til de praktiske formålene som jobb, henting/levering i barnehagen og til butikkinnkjøp at Krogsrud og familien benytter seg av elsykkel. Også i helgene, når de er på tur i nærområdet, foretrekker de elsykkel fremfor bil.

– Vi er ofte på Sognsvann og Ullevålseter, og da er elsykkel perfekt. Sykkelturen dit blir en del av turen, ungene elsker å sitte foran i Cargo-en, og det er mye lettere å sykle el enn en vanlig sykkel. Det er effektivt, enkelt og rett og slett veldig deilig, sier Krogsrud.

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Bli med i XXL Reward

Motta gode tilbud og utvidede garantier.