-15% på ALT fra Hamax og Thule!* Kjøp nå

Kom i gang med løping på tredemølle

Å løpe på tredemølle er perfekt for deg som ønsker en effektiv treningsøkt samt mer kontroll. Tredemølla er også et godt alternativ for å trene når du ikke har mulighet til å løpe utendørs.

Øv på løpeteknikk

– Med tredemølla er det lett å få full oversikt over intensitet, fart og stigning – i tillegg er det også mulig å øve på løpeteknikk, forteller kategorisjef for løping i XXL, Frederic Mignotte.

Mignotte forteller at fordi tredemøller lar deg holde jevn fart på et jevnt underlag, er dette også et fint verktøy for å virkelig jobbe med løpeteknikken.

– Sørg for å holde hofta høyt, og land på foten rett under deg. Armene skal ha cirka 90 graders vinkel. Ha en god holdning og hold blikket festet fremover, sier løpeeksperten.

NOR24 Kom i gang med løping på tredemølle 1

En intervalløkt på mølla er alltid en god idé, enten du er erfaren eller fersk.

Nybegynner? Start rolig

Om du er helt fersk, er det aller viktigste å starte i riktig ende – ikke sett i gang for hardt! Det ødelegger både treningsglede og form.

– Husk at du ikke må svime av for å få noe ut av treningen! En god økt handler ikke bare om svette og kaloriforbrenning, forteller Mignotte.

Du bør legge igjen en god dose basistrening før du virkelig skrur opp tempoet og gir alt.

– En god økt kan for eksempel også være at du går i rask gange i noen minutter, alt ettersom hvilket nivå du befinner deg på. Det er lett å skade seg hvis det går for fort, og det er derfor best å jobbe etter riktig progresjon, sier han.

Les også: Spis riktig mat før og etter løping

NOR24 Kom i gang med løping på tredemølle 2

Å løpe 10 minutter på tredemølla kan være en fin måte å komme i gang med treningen, alt er bedre enn ingenting!

Ta vare på beina dine

– Ved å øke treningsbelastning kontinuerlig over tid, kommer du i bedre form samtidig som du trener på en trygg måte, forteller Mignotte.

Variasjon på mølla er viktig for både motivasjon og for å forebygge skader.

– Prøv også å unngå å løpe helt likt, tilpass stigning og intensitet, og varier gjerne farten. Underlaget på en tredemølle er likt. Når man endrer og tilpasser underveis er treningen mer skånsom mot beina dine, sammenlignet med om man løper ute, sier Mignotte.

XXL har flere løpesko som kan passe deg, se vårt utvalg her.

NOR24 Kom i gang med løping på tredemølle 3

Når du løper på mølla, er det enkelt å velge mellom høy og lav hastighet. Du styrer alltid tempoet og kan lett hoppe av for å ta en pause.

Intervaller på tredemølla

Å løpe langt og lenge innendørs kan være litt kjedelig i starten. Intervaller på tredemølla er både en gøy og effektiv treningsmetode som du får mye igjen for. Ved å holde øktene korte og variere hastighet og stigning, gjør du treninga på mølla mindre monoton og mer spennende.

Det er en rekke fine intervalløkter du kan trene på mølla. 4515-intervaller, pyramideintervaller og 4x4 er intervalløkter som fungerer godt på tredemølle. Start alltid med rolig jogg i noen minutter før du begynner intervalløkten. Det er viktig å varme opp kroppen.

Se vårt utvalg av tredemøller her

NOR24 Kom i gang med løping på tredemølle 4

Det er minst like viktig med nok mat og drikke for å få vellykkede treningsøkter, som selve økta.

Hvilke sko bør du velge?

Du bør bruke asfaltløpesko når du løper på tredemølle. De samme hovedprinsippene for valg av løpesko gjelder for mølla som når du velger løpesko til å løpe ute, men du kan gjerne gå for lettere sko. Tredemølla er et mer skånsomt underlag enn asfalt. Med en lettere løpesko får du bedre løpsfølelse og det er enklere å holde fokus på løpeteknikken. Å velge riktige løpesko kan være vanskelig å sette seg inn i. Se vår guide til løpesko her.

Trenger du hjelp til å velge riktig tredemølle? Ta turen til XXL, vi hjelper deg med å finne den beste og det som gir deg mest for pengene.

Se alle tredemøller her

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Bli med i XXL Reward

Medlemmer får bonuspoeng på alle kjøp!