Trening i ferien – slik vedlikeholder du formen i ferien

Uten en fast hverdagsrutinene, den vanlige joggerunden eller treningssenteret, er det fort gjort å nedprioritere treningen på ferie. Men gjennom noen år med stengte treningssentere har vi også lært oss hvor lite utstyr som kreves for å gjennomføre en effektiv treningsøkt – hvor enn du måtte befinne deg.

Det er klart at ikke alle har lyst til å bruke sommerdagene på lange treningsøkter, og vi er selvfølgelig fan av å ta det mer med ro på ferie. Men er du en som er inne i en god rutine, vet du også hvor digg det føles å være ferdig med en økt. I tillegg er det enklere å gire opp treningsrutinen etter ferien igjen, hvis du har holdt formen litt vedlike. Her får du gode tips til enkle metoder, som gjør at treningen føles litt mer tilgjengelig i ferien.

Tilpass treninga til hvor du er

La reisemålet avgjøre hvordan du holder formen ved like. Den enkleste varianten er å ta seg en løpetur, men vil du ta en styrkeøkt er treningsstrikker helt genialt, og tar null plass i bagasjen. I tillegg finnes det mange alternativer til de klassiske treningsformene:

På stranda? Beach volleyball, beach fotball, surfing, svømming eller jogging i sanden.

På fjellet eller i marka? Fotturer i bratt terreng, stiløping, bakkeløp, kano eller kajakk.

I storbyen? Utendørs yoga- eller styrkeøkt i en grønn lunge, utegym eller på hotellbalkongen. Parkbenker og lekeapparater er godt egnet som treningsapparater.

2022 / Running / Ezinne

Løping på ferie

Løping er nok den mest tilgjengelige formen for trening på ferie og kan gjøres hvor som helst. Treningstøy, et par lette løpesko og pulsklokke tar liten plass i bagasjen, og hvor enn du befinner deg er det bare å gå ut av døra – enten du vil ta en rolig langtur og utforske feriestedet, løpe bakkeintervaller eller finne en trapp å trene i. En hybridsko er godt egnet for både terreng og asfalt, og er et smart valg hvis du ikke vet hva slags underlag du skal løpe på.

Nå som verden åpner opp igjen, er det nok mange som tenker seg ut av Norge i sommer. Kanskje du skal et sted du aldri før har vært? Løp deg kjent, ta en morgentur i smågatene og se byen våkne, eller ta morgenkaffen på stranda etter løpeturen.

2022 / Running / Ezinne

Hoppetau og treningsstrikk i bagasjen

En del treningsutstyr tar så lite plass i bagasjen at det er null stress å få plass til dem blant sandaler, sommerkjoler og toalettsaker. Ikke veier de mye heller.

Treningsstrikk og hoppetau gjør det superenkelt å ha med seg sitt eget lille treningsstudio uansett hvor du drar, og du har ingen unnskyldninger for å droppe treningen. Noen lette joggesko og noe tynt treningstøy, så har du planen klar!

Balanser aktivitet og avslapping

At du får inn litt trening i ferien betyr ikke at du må ofre all kosen. Ta sikte på å vedlikeholde formen, og ikke forbedre den. Du kan godt kjøre kortere og færre økter enn til vanlig – det viktigste er å opprettholde den gode rutinen.

Finn en god balanse mellom aktivitet og hvile, så vil du komme hjem fra ferien både uthvilt og med mer overskudd.

2022 / Running / Ezinne

Pakkliste til ferietrening

• Et par gode joggesko

• Lett treningstøy som shorts og t-skjorte

• Tekniske treningssokker

• Sportssolbriller

• Vannfast solkrem

• Caps for ekstra solbeskyttelse

• Drikkeflaske eller drikkebelte

• Løpebelte eller sportsarmbånd

• Treningsstrikk og hoppetau

God ferie!

Les også:

Plogging - trening med mening

Styrketrening for løpere

Spis riktig mat før og etter løping

Prøv deg på trappetrening

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Bli med i XXL Reward

Motta gode tilbud og utvidede garantier.