Effektiv trening med fotball rebounder

Fotball rebounder

Med hjelp av en fotball rebounder kan du forbedre mange basisferdigheter i spillet ditt. En fotball rebounder kan brukes alene eller med en treningspartner, her er det bare kreaviteten som kan stoppe deg.

HVA ER EN FOTBALL REBOUNDER?

En fotball rebounder er et verktøy som er bygd opp av et stivt nett festet til en aliminiumsramme som skal fungere som en treningspartner eller en vegg. Fotball rebounderen har som mål å simulere en mest mulig lik ballbane som du ville fått om du hadde fått ballen fra en lagkamerat.

Ved hjelp av verktøyet vil brukeren kunne forbedre basisferdigheter som mottak, medtak, skudd, pasning, koordinasjon, reaksjon. Fotball reboundere i dag er et hyppig brukt verktøy på alle nivåer fra amatør til de største fotballklubbene i verden som f.eks. Barcelona, Real Madrid, Liverpool og AC Milan.

TIPS TIL 4 BASISØVELSER MED EN REBOUNDER

Pasninger med begge bein

Antall repetisjoner: 5 x pasninger på hver fot = totalt 10 pasninger

Avstand: 5 meter – 10 meter – 15- meter

  1. Stå 5 meter fra rebounderen. Slå en pasning 10-15 cm over bakkenivå mot rebounderen
  2. Slå ballen med høyrefoten først og gjør et mottak med høyre. Neste pasning du slår mot rebounderen bruker du venstrefoten
  3. Etter 5 pasninger på hver fot, går du 5 meter bakover og gjør samme antall repetisjoner før du igjen går 5 meter bakover igjen til du står 15 meter fra rebounderen

Skudd og utholdenhet

Antall repetisjoner: 10 x 3 repetisjoner

Avstand: 10 meter – du trenger 20 meter totalt

Lag et skuddmerke 10 meter fra fotball rebounderen. Bak skuddmerket setter du opp en kjegle som ligger 10 meter bakover.

Oppsettet vil da være football rebounder – 10 meter (skuddmerke) – 10 meter kjegle eller en gjenstand.

  1. Utfør et skudd på rebounderen fra ditt oppsatte skuddmerke
  2. Demp ballen når den kommer tilbake og legg ballen død på skuddmerket
  3. Løp deretter i full spurt bak til kjeglen/gjenstanden som ligger 10 meter bak merke og tilbake
  4. Ta et nytt skudd og gjør steg 1-2-3 på nytt med 10 repetisjoner. Med 1 min pause etter hver tiende repetisjon

Fotball rebounder håndholdt

Pasning, presisjon + mottak

Antall repetisjoner: 12-15

Avstand: 5-7 meter eller finn en avstand i forhold til pasningstyrken du sender mot rebounderen

For å gjøre øvelsen mer utfordrende kan du vinkle rebounderen 45 eller 60 grader slik at du får litt høyde når ballen kommer tilbake.

  1. Første pasningen utføres ved at ballen ligger stille foran din beste fot
  2. Slå en hard nok pasning mot rebounderen noen centimeter over bakkenivå (helst midt på rebounderen eller over), slik at ballens ballbane på vei tilbake lander i brysthøyde fra den avstanden du slo pasningen fra
  3. I det ballen kommer tilbake beveger du deg i forhold til ballens ballbane, demper den på brystet
  4. Bruk deretter maks 2 berøringer på å slå en ny pasning
  5. Kjør 12-15 pasninger og med fokus på presisjon, kraft og mottak på bryst

Veggpasning + kombinasjonspill i fart

Antall repetisjoner / tid: Denne øvelsen går på tid. Jobb i 1 min med 30 sekunders pause. Repeter 5 ganger

Avstand: 2-3 meter fra der du skal slå pasning

Sett opp en løype innenfor det området du har tilgjengelig. Har du ikke kjegler, kan du bruke gjenstander du har i hjemmet f.eks. klær, flasker, nøkler. Bruk kreativiteten din. Sett opp rebounderen på punktet der du skal starte, hvor hovedmålet er å slå en presis veggpasning på 2-3 meters avstand mens du fører ballen i fart.

  1. Begynn med å slå en pasning mot rebounderen som en start på løypa. Fokuset er at pasningen skal gjennomføres i fart og mottar ballen i fart.
  2. Før ballen i et høyt tempo, men samtidig ha full kontroll på ballen.
  3. Variasjon er viktig, før derfor ballen med innsiden og utsiden av foten. Husk vendinger.
  4. Når du kommer tilbake til start som da tilsvarer en runde, er det viktig at du opprettholder tempo i ball idet du slår pasningen.
  5. Hold på i 1 minutt med 30 sekunders pause.

EN FOTBALL REBOUNDER KAN OGSÅ BRUKES TIL FLERE IDRETTER

En fotball rebounder kan også brukes til flere idretter. Enten du spiller du håndball, volleyball eller basketball kan en rebounder være til hjelp med å forbedre basisferdigheter som pasninger i basketball, håndballkast i alle vinkler og lengder eller baggerslag i volleyball. Her er det kun kreaviteten som kan stoppe deg.

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Bli med i XXL Reward

Motta gode tilbud og utvidede garantier.