Tips og råd - slik bør du forberede deg før et løp

Om du skal delta i et løp enten det er 5km, 10km, halvmaraton eller helmaraton, kommer alltid det store spørsmålet - hvordan forbereder man seg til dette? I denne guiden går vi gjennom de viktigste faktorene som forhåpentligvis kan gjøre deg klar til selve løpsdagen.

NOR24 W24 Løp artikkel 1

Sett opp dine mål

Velg riktig distanse: Bestem deg for hvilken distanse du skal løpe, velg distansen som passer ditt kondisjonsnivå og erfaring. Et kortere løp, som f.eks. 5 kilometer passer for nybegynnere, mens erfarne løpere kan sikte seg inn på halv- og helmaraton.

Sett et realistisk tidsmål: Om du er en erfaren løper, er det fint å sette et tidsmål som gir deg selv en god utfordring, For en nybegynner kan det holde med å ha et mål om å fullføre.

Tilrettelegging av treningsplan

Følg et strukturert treningsprogram: Let etter treningsplaner online eller gjennom andre løpeklubber. Disse programmene tilbyr oftest en fin kombinasjon mellom løpetrening, styrketrening og hviledager.

Øk antall kilometer: Bygg opp utholdenheten gjennom gradvis økning av løpslengden per uke. En fin regel man kan følge er å unngå å øke med mer enn 10% pr. uke

Inkluder hvile og restitusjon: Det mange folk glemmer fra i en treningsuke er at hvile og restitusjon er minst like viktig som selve treningsøktene. Kroppen trenger å hente seg inn og hjelper samtidig med å forebygge skader.

NOR24 W24 Løp Artikkel 2

Riktig utstyr

Løpesko: Invester i løpesko av høy kvalitet. Prøv dine sko hos XXL og bytt dem gjerne ut etter ca. 40-50 mil. Hvorfor? Fordi funksjonalitetene oftest blir litt svekket over tid grunnet slitasje. Det er viktig at løpeskoene kjøpes i god tid i forkant av et løp, slik at du kan få gjennomført noen turer og skoene får tilpasset foten din.

Komfortabel bekledning: Velg gjerne behagelige klær som gjerne transporterer fukt raskt. Da vil du få en behagelig løpetur. Et tips til! Se gjerne på værvarselet på løpsdagen og tilpass deretter.

Tilbehør: Avhengig av hvilken distanse du skal delta i, kan du måtte ha behov for tilbehør som drikkevest, pulsklokke eller mobilholder for å nå dine mål.

Næring før løpet

Balansert kosthold: Ha et balansert og variert kosthold med en god blanding av karbohydrater, proteiner og fett. Karbohydrater er spesielt viktig for utholdenheten, slik at kroppen har nok energi til å fullføre løpet.

Fyll på væske: Drikk rikelig med vann i forberedelsesfasen. På løpsdagen og lengre turer er sportsdrikke bra, da får man i seg elektrolytter som er bra for væskebalansen og energinivået under løp og trening.

Måltider før løp: Lag en god kostholdsplan. Spis gjerne en balansert middag kvelden før selve løpet og en frokost som ligger lett i magen som gir godt med næring. Ikke eksperimenter med ny mat på selve løpsdagen! Husk også rikelig med væske som opprettholder en god væskebalanse i kroppen.

Forberedelser på selve løpsdagen

Hvile: Det anbefales 7-9 timers søvn natten før løpsdagen. En god natts søvn er avgjørende for prestasjonen din.

Ha utstyret klart: Gjør klart alt utstyret kvelden før. Sko, klær, startnummer og evt. annet tilbehør

Oppvarming og stretching: Lett oppvarming og gjør dynamiske strecthing øvelser som gjør kroppen din klar på løpsdagen!

NOR24 W24 Løp Artikkel 3

Se alt innen løp

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Bli med i XXL Reward

Medlemmer får bonuspoeng på alle kjøp!