Slik velger du riktige truger til ditt bruk

Truger 1

Med truger kan du ta deg frem på steder du ellers ville badet i snø. Det er en super mulighet til å oppleve naturen vinterstid på en helt ny måte. Her får du tips om hva du må tenke på ved kjøp av truger og hvordan du bruker dem.

Truger passer for så å si alle. 

Mange jegere og villmarksfolk sverger til truger. Også mange skikjørere velger å gå opp med truger, for så å kjøre på ski ned igjen. Stadig flere mosjonister oppdager også gleden og fordelene med å bruke truger til både tur og trim.

Enten du skal frakte utstyr fra bilen, rusle deg en tur i snøen, dra på jakt, eller trene, er truger et godt alternativ.

En av de største fordelene med truger er at de er enkle i bruk. Strever du med å gå på langrennsski, kan truger være et godt og enklere alternativ.

Truger 2

HVORDAN GÅR DU PÅ TRUGER?

Du går omtrent som normalt, bare sørg for å ha et godt kneløft i stedet for å dra trugene gjennom snøen. Da får du bedre feste. Bruk gjerne staver når du går. I tillegg til at de kan være et fint hjelpemiddel opp og ned bratte skrenter, får du også trent overkroppen.

Er det bratt er det lurt å ta kortere steg. Du merker fort at det blir tungt dersom du går med lange steg.

Sett foten ned på en bestemt og aktiv måte når du går oppover. Da vil kloa få bedre tak i underlaget, og du får bedre feste. Er det mye løssnø kan du gå med fiskeben. Bruk stavene aktivt, på samme måte som du ville gjort om du gikk på langrennsski.

I nedoverbakke er det lurt å ha tyngdepunktet bak deg. Det gjør du ved å senke rumpa litt. Hold stavene bak kroppen.

Hold et tempo som passer til formnivået ditt. Blir du for ivrig, kan det være fort gjort å gå seg litt tom for energi når man går i løs snø.

Truger 3

HVA BØR DU TENKE PÅ NÅR DU SKAL KJØPE TRUGER?

En god truge skal ha leddet binding med stegjern innebygget. Trugen bør være av aluminium, plast eller et annet lett materiale. Det finnes gode bambustruger også, men de som er av god kvalitet er veldig dyre.

Truger kommer i ulike varianter. Skal du gå lenge i dyp snø og med oppakning, bør du kjøpe store truger. Til korte turer holder det som regel med mindre truger.

En god truge koster litt mer enn en vanlig tur-/hyttetruge, men binding, ramme og duk er sterkere og spenstigere til aktiv truging i ulikt terreng og føre. Dyrere truger tåler dessuten mer stein og isete underlag.

Husk også på at størrelsen på truger i forhold til kroppsvekt styrer om du går på snøen eller synker ned i snøen.

Se etter truger som har en god passform.

Du skal klare å gå med normal gange, og når du løfter kneet skal tuppen gå opp, mens bakenden sleper gjennom snøen. På isete underlag skal stegjernet på truget gi godt grep.

TRUGER TIL JAKT OG VILLMARK

Den mest tradisjonelle bruken av truger, har vært til jakt og villmark, og stammer fra eskimoer og den nordamerikanske urbefolkningen.

Opplevelsen av å gå på truger i stille vinterskog er en fantastisk opplevelse.

Til jakt- og villmarksbruk bør du velge truger på mellom 30 og 36 tommer, avhengig av personvekt og eventuelt våpen og ryggsekk. Les varebeskrivelsen for bæreevne før du gjør ditt endelige valg, slik at du ender opp med truger som tåler vekten på deg og oppakning kombinert.

Truger 4

TRUGER TIL TRENING

Har du dårlig teknikk på langrennsski, bare medium interesse for skismøring og gruer deg til nedoverbakkene? Prøv truger! Snakk med en venn og kom i gang. Truger er sosialt!

Treningstrugene kan benyttes både til trening og tur, og er både smalere og kortere enn truger til jakt og villmark, hvor du primært går og ikke løper. Størrelsen på en treningstruge er mellom 21 og 25 tommer i lengde. Ikke kjøp 30 eller 36 tommer til trening. De blir for lange og egner seg dermed dårligere til høyere tempo.

Løpstrugene er smalere og kortere enn trugene. Når du løper, settes foten i bakken på samme sted som under en joggetur.

For å oppnå god treningseffekt, må du utsette kroppen for en belastning utover normal aktivitet over litt tid. Bruk gjerne staver, så er det lettere å holde balansen, samtidig som du får trent overkroppen også.

Truger har lav terskel for mestring, og gir treningsutbytte uansett hvilken form du er.

FORDELER MED Å TRENE PÅ TRUGER:

- Effektiv trening, hvor du jobber med både styrke og utholdenhet
- Frihet – du kan trene hvor du vil
- Trygt – det er vanskelig å skade seg på truger
- Sosialt
- Teknisk enkelt og lett å lære
- Du kan tilpasse tempoet etter egne fysiske forutsetninger

TOPPTUR MED TRUGER

Mange har oppdaget gleden i fjellet med truger opp og ski eller brett ned. Veien opp går helt uten glipptak og gjennomtråkk i løs snø. Oppskriften på en vellykket tur er en god ryggsekk med festmuligheter for ski eller brett.

Trugene legges i ryggsekken og dermed er alt klart for en nydelig tur ned på alpinski eller brett.

Truger 6

FLERE TIPS TIL NÅR DU SKAL GÅ PÅ TRUGER


Kle deg som du skulle ta deg en tur på ski eller tur på beina når det er kaldt. Vi anbefaler at du følger trelagsprinsippet. Skoene kan være lette fjellstøvler eller andre sko/støvler som du bruker for å gå når det er kaldt.

Joggesko kan benyttes hvis det er faste løyper du trener i. Vi anbefaler gamasjer, det hindrer snøen i å komme ned i skoen og at du holder bedre på varmen. Spesielt i løs snø er det godt med gamasjer.

Du kan bruke vanlige staver, men du vil fort oppdage at det er kjekt å kunne benytte teleskopstaver med snøtrinse. Lengden på staven skal være litt lengre enn stavgang dvs bruk faktor 0,75 x kroppslengden. Vi anbefaler todelt stav.

LES OGSÅ: Trygg på tur i skredterreng

LES OGSÅ: Telte om vinteren? Her er alt du trenger å vite

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Denne nettsiden bruker cookies

Abonner på vårt nyhetsbrev

Ved å melde deg på godkjenner du våre betingelser.