Blandeveiseventyret

Det var en gang et bukkestyre som ville til skogs.

blandevei_1

Tekst: Sigurd Rønningen
Foto: Benjamin Ward 
Nordmarka | Oslo

Vår i marka. Fuglekvitter, bekkebrus og irrgrønne spirer overalt. Selv Oslo-folk våkner til liv etter et langt år i koronadvale. Langs solvarme grusveier traver våryre speidere og gråbleke småbarnsforeldre, lurvete orienteringsløpere, smørblide tjukk-på-tur-grupper og utmagrede ultraløpere. Luer på snei, bukser med sagg, håret i tjafser og sko surklende av søle. I sannhet en broket forsamling. Kun ett element skiller seg ut som striglet, stilrent, selvbevisst. 

Blandeveisrytterne.

blandevei_2

Fuglekvitter i lufta. Klukkingen fra våryre bekker. Tikkingen fra et perfekt kalibrert kulelager. Vi har alle vårt, og Haakon Jensen og Thomas Vågan har gravelbiken. Foto: Benjamin Ward.

PSYKKELDELISK. Motstrøms inn mot Skjærsjøen i Nordmarka flyter treningskameratene Haakon Jensen og Thomas Vågan opp motbakkene på florlett karbon og 40 millimeter brede dekk. Rosa lycra over brun søle. Bukkestyrer malplassert i en verden av tjukk granskog. Null niste eller jakke. Synet utløser eksistensielle spørsmål: «Kan dette ende godt?» 

Da er det Haakon ser sitt snitt til å dra grusraceren opp på bakhjulet og tråkke kontrollert opp bakken på ett hjul. 

– Meg og Peter Sagan!

GRUPPETTO PÅ GRUS. Sykkelsportens rockestjerne Peter Sagan holder seg riktignok på landeveien, mens Haakon Jensen og svært mange med ham har forlatt tungtrafikk, lyskryss og fossil livsfare til fordel for pur idyll. Da skivebremsene for få år siden gjorde sitt inntog på tradisjonelle landeveissyklister, svingte store deler av gruppettoen inn på nærmeste grusvei. Siden har sykkelverden ikke sett seg tilbake. Med bremsene plassert på selve hjulet, fikk forhjulet bedre klaring og sykkelgaffel og ramme rom for bredere dekk. Resultatet ble grusraceren. Gravelbiken. Blandeveissykkelen. Kjær sykkel med mange navn – og anvendelsesområder.

– Gravelbike har åpnet sykkelsporten for mange førstegangskjøpere og treningsentusiaster – og marka for tradisjonelle landeveissyklister, forteller syklist og selger Thomas Vågan: 

– De siste par årene har jeg solgt massevis av grusracere til rytter som vil ha én sykkel til mange formål: Trening, jobbpendling, landevei, skog og fjell.

Nysgjerrig på gravelbike? Sjekk utvalget her!

MEKKA I MARKA. Så populær har kombinasjonen gravelbike og Nordmarka blitt, at Oslos stamveinett nylig har blitt utvidet: «Ring 4» er kallenavnet syklister har gitt grusveien som tar av fra Maridalsvannet innover til Kikut, runder Bjørnsjøen og munner ut på asfalten i Sørkedalen tre mil senere. 

– For fire år siden møtte jeg bare terrengsyklister på Birken-trening her inne, forteller Haakon Jensen: 

– Sist sommer syklet sikkert halvparten av alle jeg møtte på gravelbike.

Et søk i Strava bekrefter empirien: Hundrevis av segmenter bukter seg gjennom skogene som inntil nylig var no-go-sone for Haakon Jensen og hans likesinnede med hang til bukkestyre, barberte legger og sylskarpt sokkeskille.

Men hvorfor måtte det en gravelrevolusjon til for å dra landeveisryttere over på grus? Kunne de ikke bare tatt terrengsykkelen fatt som oss andre? 

– Seriøst?, undrer Jensen, måler meg fra topp til tå: Kraftige tursko, posete vindjakke, slapp ryggsekk og tung dempegaffel:

– Da ville jeg jo ha sett ut sånn som deg!

Kledd for sykkelsesongen? Garderoben finner du her!

SPINNE RUNDT ÅRET RUNDT. Falun har Mördarbacken. Tour de Ski Monsterbakken. Ring 4 har Dødarbakken. Høy fallprosent. Hårete svinger. Herlig fartsfølelse. På tørre sommerdager er selv underlaget Tour de France verdig.

– Vi snakker Europaklasse for gravel. Marka byr på optimale forhold for grusracere og et enormt nettverk av skogsveier, konstaterer Jensen: 

– Når grusdekket tørker opp blir veiene som knallhard asfalt.

For de nyfrelste med bukkestyre har selv vinteren blitt sykkelsesong. Jensens personlige bunnotering på termometeret er minus 17 grader fra sist januar.

– God kok hele veien, med piggdekk og hansker var det bare å nyte skiføret på to hjul.

Vårløsningen er en verre prøvelse.

FOLKEFAVORITT. – Dere er klar over at essensen til enhver gravelsyklist er å ikke bli skitten?!

Haakon Jensen er trent for, kledd og innstilt på høy fart og elegant flyt. Nå tvinges han til å tråkke gjennom et sølete skogsstrekk runde på runde for fotografen. Sykkelen er lydløs. Det er ikke rytteren. Sykkelkompis Thomas har en underholdende økt i ramma. 

– Gravelbike er så anvendelig at den er blitt favoritten også for dem som drar på bikepacking, altså fleredagers sykkeleventyr med lett sykkel og minimalt med bagasje, forteller han. 

Selv ikke-syklister med ansvar for familieøkonomien har nå oppdaget og omfavnet den elegante alt-mulig-sykkelen som et perfekt valg:

– Vi selger masse gravelbikes til ungdommer som har fått avslag fra mamma på finansering av to ulike sykler til ulikt bruk. 

Visste du at XXL er Norges største sykkelleverandør? Sjekk utvalget

blandevei_3

«Blandevei», «groad» eller «eventyrsykling». Begrepsbruken spriker, men landeveissyklister som vil ha racerfølelsen også utenfor asfalten har eksplodert. Det er mulig å se hvorfor.

Fun facts:

Gravelbike for dummies

- Ny sykkeltype som har dukket opp fra «ingenting» de siste årene. 

- Klart slektsskap til cyclocross, men mer stabil med lavere sittestilling og bredere dekk. 

- Raskest voksende sykkelkategori sammen med stisykler og elsykler

- Andre navn: Blandevei. Grusracer.

- Spesifikasjoner:

- Skivebremser

- Gaffel og ramme med god dekklaring

- Slangeløse dekk av grovere dimensjon enn på landeveissykler

- Bukkestyre

- Tilbehør for lengre turer og bikepacking:

- Sete- eller styretaske

- Skjermer

- Slange og pumpe

- Regnjakke

- Må oppleves!

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Bli med i XXL Reward

Motta gode tilbud og utvidede garantier.