Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Truger - alt du trenger å vite

  • Tilbake til tips & råd fra villmarksavdelingen
  • Med truger har du mulighet til å oppleve naturen på en helt ny måte. På en utrolig smidig måte kan du ta deg frem hvor du ellers ville badet i snø! Hos oss i XXL vil du få kjøpt kvalitetssikre truger som gjør at du kan bruke dem vinter etter vinter.

     

    Er du i tenkeboksen og lurer på hvordan dette med truger er? Her er en del fakta om trugebruk.

    Generelle råd

    Å gå med tryger er lett å lære seg. Du går helt normalt (diagonalgang), men bruk gjerne staver. Dette vil gjøre at du får trent hele kroppen, og stavene kan være et fint hjelpemiddel når du skal opp eller ned bratte skrenter.

    Ikke dra føttene gjennom snøen, men løft knærne. Da får kloa (stegjernet) under bindingen best feste når du sparker fra.

    Er det bratt bør du korte inn skrittlengden. Det gir seg selv, for du vil merke at det er tungt å gå med lange skritt.

    I motbakken skal du være bestemt og aktiv når du setter foten mot underlaget. Da får kloa tak i underlaget og du får best feste.

    I motbakke og mye løs snø, bør du gå ut i fiskebein. Bruk stavene aktivt som på ski. Det hjelper deg fram.

    Når det går nedover er det beste å senke rompa og få tyngdepunktet lengre bak. Hold stavene bak kroppen.

    Hold et tempo som passer til din form, ikke gå for fort før du har lært å kjenne hva du tåler. Det er fort gjort å gå ”tom” på truger i løs snø.

    Det er store forskjeller på trugenes størrelse. Skal du gå lenge i dyp snø og med oppakning, bør du kjøpe store truger. Hvis behovet er kortere turer til og fra hytta kan det holde med kortere og mindre truger. Husk at størrelsen på truger i forhold til din kroppsvekt styrer om du går på snøen eller synker ned i snøen. Les nøye om hver enkelt truge og vurder ditt behov før du kjøper.


    Hvem er det som bruker truger?

    - Jegere og villmarksfolk
    - Alpinister som bruker truger opp og ski ned
    - Mosjonister som ønsker nye utfordringer
     


    Jakt- og villmarksopplevelser på truger

    Dette er den mest tradisjonelle bruken av truger, og stammer fra eskimoer og nordamerikanske indianere. Mye har skjedd i utviklingen, og opplevelsen av å gå i stille vinterskog på moderne truger, må bare oppleves.

    De lette trugene, som er framstilt av aluminium og solid duk i kunststoff og litt elastikk, har gode bindinger og perfekt passform. Ved normal gange, ser du at neste skritt passer perfekt inntil trugen bak. Når du løfter knærne, sleper bakenden ned i snøen mens tuppen går opp. Etter noe tid, tenker du ikke lenger på at du går på truger for snøen er flat som et stuegulv - og du går oppå snøen. Kommer du til isete flater, vil stegjernet under bindingen sikre perfekt grep.

    Velg truger på mellom 30 og 36 tommer avhengig av personvekt og eventuelt våpen og ryggsekk. Les varebeskrivelsen for bæreevne før du gjør ditt endelige valg.

    Trening på truger
    Har du dårlig teknikk på langrennsski, bare medium interesse for skismøring og gruer deg til nedoverbakkene? Prøv truger! Snakk med en venn og kom i gang. Truger er sosialt!

    Treningstrugene kan benyttes både til trening og tur. Størrelsen på ei treningstruge er mellom 21” og 25” i lengde. Ikke kjøp 30” eller 36” for trening. De blir for lange og uhensiktsmessige.

    Løpstrugene er smalere og kortere enn gå-trugene. Når du løper, settes foten i bakken på samme sted som under en joggetur.

    For å oppnå god treningseffekt, må man utsette kroppen for en belastning utover normal aktivitet over litt tid.

    Truger gir alle treningsutbytte, på grunn av lav terskel for mestring.


    Fordeler med å trene på truger:

    - Effektiv trening – styrke og utholdenhet
    - Frihet – du kan trene hvor du vil
    - Sikkert – det er vanskelig å skade seg på truger
    - Sosialt
    - Teknisk enkelt – lett og lære
    - Tilpasser tempo etter egen fysisk forutsetning
    - Er du i god fysisk form kan du gå i alle typer snø,
    - Legg turen slik at du får variasjon i treningen.


    Topptur med truger

    Mange har oppdaget gleden i fjellet med truger opp og ski eller brett ned. Veien opp går helt uten glipptak og gjennomtråkk i løs snø. Oppskriften på en vellykket tur er en god ryggsekk med festmuligheter for ski eller brett.

    Trugene legges i ryggsekken og dermed er alt klart for en nydelig tur ned på alpinski eller brett.

    Flere generelle råd om truging
    Kle deg som du skulle ta deg en tur på ski eller tur på beina når det er kaldt. Bruk klær som puster og ikke gjør deg kald selv om du blir svett. Skoene kan være lette fjellstøvler eller andre sko/støvler som du bruker for å gå når det er kaldt.

    Joggesko kan benyttes hvis det er faste løyper du trener i. Vi anbefaler gamasjer, det hindrer snøen i å komme ned i skoen og at du holder bedre på varmen. Spesielt i løs snø er det godt med gamasjer.

    Du kan bruke vanlige staver, men du vil fort oppdage at det er kjekt å kunne benytte teleskopstaver med snøtrinse. Lengden på staven skal være litt lengre enn stavgang dvs bruk faktor 0,75 x kroppslengden. Vi anbefaler todelt stav.

    Velg lette truger. Ei god truge koster litt mer enn ei vanlig tur/hytte truge, men binding, ramme og duk er sterkere og spenstigere til aktiv truging i ulikt terreng og føre. Dyrere truger tåler dessuten mer stein og isete underlag.


    Til trugeutvalget på xxl.no.
     

     

    Til toppen