Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Tips & Råd om turskøyter

Turskøyter, eller svenskeskøyter som det av og til kalles. er en fin uteaktivitet når været er kaldt og vann og elver islagte.

Å gli bortover islagte vann er dessuten en super måte å oppleve naturen på. 

Turskøytene kan til dels minne litt om lengdeløpsskøyter. Stålet er langt, for at du skal få best mulig glid og fraskyv på isen. Men til forskjell fra lengdeløpsskøyter, har ikke turskøyter noen overdel. 

I stedet bruker du dine egne sko eller skitsøvler, avhengig av hva slags bindingstyper skøytene har. 

På den måten kan du enkelt kombinere langrennsturen eller markaturen med en fin skøyteopplevelse.

Valg av skøyter

Å velge riktige størrelse på turskøytene vil gjøre opplevelsen bedre. En enkel tommelfinger er å velge en skøyte som er noen cm. lengre enn tallet på skostørrelsen din.

Har du skostørrelse 42, bør du altså velge en skøyte som er 45 cm. lang. Jo lengre stålet på skøyta er, jo bedre glid vil du få, mens en kortere skøyte er enklere å manøvrere. 

To hovedtyper bindinger

Bindinger med fast hæl er beregnet på fjellstøveler. Vridningsstive sko anbefales, fordi det gir bedre stabilitet. 

Turskibindinger er alternativet. her er hælen løs. litt som på en klappskøyte. Skøyter med denne typen binding kan oppleves litt enklere og mer effektiv å gå p. Men her er du da avhengig av å bruke skisko, siden disse ikke kan brukes med fjellsko. 

Staver 

Du kan fint bruke vanlige langrennsstaver når du går på turskøyter. 

Sikkerhet på turskøyter

Det er alltid en risiko involvert når man går på islagte vann. Når du går på turskøyter er du selv ansvarlig for at sikkerheten er godt nok ivaretatt.

Første bud er å ikke gå alene, men alltid gå i følge med andre. Går du gjennom isen på egenhånd, er det krevende å komme seg opp uten hjelp. 

Det er alfa omega at isen er tykk nok og trygg nok til å tåle at du går på den. Is vokser normalt med én milimeter per time per minusgrad. I tillegg vil faktorer som strøm og nedbør påvirke hvor raskt isen vokser. Det bør altså ha vært en god og stabil kuldeperiode før du tester isen. Unngå også å gå på skøyter i nærheten av brygger, broer, siv, råk, utløp. innløp, hull i isen og andre faktorer som kan påvirke hvor trygg isen er.

Tips og råd
Til toppen