Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Teknisk om elsykkel

TEKNISK INFORMASJON

Det er mye prat om watt, volt og amperetimer, watt-timer, batterikapasitet, rekkevidde m.m., men hva har det å si for deg i praksis? Det er også viktig for deg å vite litt om fordelene med plasseringen av elmotoren og batteriet.

Elsykkel_m_textbokser_m_tekst_1200x1200.jpg

Motoralternativer: Elsykler leveres med motorer bak, på midten og foran

Motor

I alle elsykler sitter det en liten, moderne elektromotor som kobles inn og ut ved tråkking. Det er altså ingen fare for at sykkelen kjører fra deg. Motoren slutter å assistere ved 25 km/t, siden dette er lovpålagt. Elsykkelmotorene varierer i spenning og effekt, og i praksis også i kvalitet og pris. Batteri og motor har alltid samme spenning. Maks tillatt motorkapasitet på elsykkel er 250 W. Enkelte motorer har høyere effekt enn 250 W ved start, men faller ned på 250 W etter noen sekunder. Det gir bedre aksellerasjon og du kommer raskere i gang.

Batteri

Motoren i en elsykkel er avhengig av en kraftkilde for å kunne produsere kraft, akkurat som en bils forbrenningsmotor trenger drivstoff. Batteriet er motorens kraftkilde og strømmen er "drivstoffet". De fleste batterier i elsykler i dag er basert på Litium-Ion-teknologi, som gjør batteriene enkle å lade og bruke, og batteriene har liten selvutlading.

Li-Ion-batteriene på elsyklene XXL selger, tåler 600 - 1000 ladesykluser og har en ladetid på fire - seks timer. Med ladesyklus menes én fullopplading av helt tomt batteri. (To fulloppladinger av halvfullt batteri, eller tre fulloppladinger av to tredjedeler fullt batteri tilsvarer naturlig nok også én ladesyklus.

Kontrollmodul

Kontrollmodulen på styret er selve hjernen i den elektriske driften på en elsykkel. Den styrer effekten på motoren, og skjermen viser ofte gitt effekt, gjenværende rekkevidde, status for batteriet, distanse for turen, totaldistanse, hastighet, snitthastighet m.m. Selve skjermen er av enten LCD- eller LED-type. LED er en litt nyere, skarpere og bitte litt mer strømsparende løsning enn LCD, ellers gjør begge typer nytten. Informasjonen som gis varierer mellom de forskjellige elsyklene. Som regel kan man justere hvor mye hjelpedrift man ønsker fra motoren, med 3 - 6 trinn på kontrollmodulen.

Ebike-electronics-compilation1.jpg

Smarte greier: Elektronikken på elsykkel er avansert, men enkel å forstå og betjene

Motorsensor

For å vite om pedalene er i bevegelse eller ikke, sitter det en sensor på elsykkelen. Dersom det er bevegelse på pedalene vil motoren normalt slå inn etter inntil en halv omdreining på pedalene. Motoren går da til man slutter å tråkke, eller hvis man bremser.

Det er to typer motorsensorer som brukes for motorstyringen på elsykler:
Hastighetssensor (speed sensor), som måler hastigheten på elsykkelen
Momentsensor (torque sensor), som måler dreiemomentet

Vanligvis sitter motorens hastighetssensor i kranken på sykkelen, hvor den leser pedalenes omdreininger. Det vil normalt oppstå en forsinkelse fra du tråkker, til sensoren registrerer at pedalene er i bevegelse. En del elsykler er utstyrt med et gasshåndtak for å "kompensere" noe for forsinkelsen. Hastighetssensoren kutter også motoren ved oppnådde 25 km/t, så denne type sensor har to jobber. Sensortypen benyttes oftest på rimeligere sykler.

Momentsensoren måler normalt dreiemomentet på kjedet og reagerer i det kjedet strammes. Det betyr raskere respons og kraft fra første tråkk, og motoren reagerer raskt ift. kraften du bruker, også underveis på turen. Mer kraft med bena gir mer kraft fra motoren, og vice versa, så momentsensoren er litt "smartere". På sentermonterte og bakhjulsmonterte motorer sitter momentsensoren integrert i motoren, sammen med en hastighetssensor som kutter kraften ved oppnådde 25 km/t. Her er det altså dedikerte sensorer til hver sin jobb, noe vi i XXL mener er å foretrekke. Denne type sensor benyttes oftest på dyrere sykler.

Bremsesensor

Noen elsykler har også bremsesensor, som kobler ut elmotoren når du bremser. Enkelte elsykler har også en sensor og løsning for regenerering/lading ved bremsing, men dette er ikke særlig utbredt.

Lading og vedlikehold av batteriet

Følg alltid ladeanvisningene som følger med elsykkelen din, for mest langvarig glede og nytte av batteriet. Dog tåler Li-Ion-batterier klattlading, men det er alltid lurt å kjøre batteriet "tomt" av og til. Ikke tøm batteriet helt ned, det skader batteriet, men følg elsykkelens indikator. Når den sier det er tomt, så forholder du deg til akkurat det.

Generelt bør Li-Ion-batterier ikke langtidslagres hverken fulladet eller utladet, men omtrent 50 - 70 % ladet. Grunnet selvutlading bør batteriet kontrolleres og lades hver annen måned ved langtidslagring. Flere elsykler leveres med automatiske ladere, som selv sørger for best mulig batterihelse ved hverdagsbruk. Vi anbefaler ikke at laderen står på konstant ved langtidslagring. Riktig håndtering og vedlikehold gjør at batteriet får mye lengre levetid.

Elsykkelbatterier som er "oppbrukt" kan leveres i alle XXLs varehus eller på kommunale avfallsplasser. Nye batterier kan kjøpes i XXLs varehus, men må bestilles på forhånd.

Ebike-battery.jpg

Energikilden: Jo større batteri du har på elsykkelen, jo lengre kommer du på én lading. 

Ladetid

Både batteriets aktuelle tilstand, watt-timer og laderens kapasitet er påvirkere for ladetid. Normal ladetid på elsykkelbatterier med Li-Ion-teknologi hos XXL er 4 - 6 timer. Dersom laderen din ikke automatisk slutter når batteriet er tomt, så må du selv passe på dette når batteriet er fulladet. Alle elsyklene hos XXL har automatisk lader.

I kulde bør du demontere og lade Li-Ion-batteriet inne, men står sykkelen inne i varm garasje, bod e.l. kan batteriet lades montert på sykkelen. Om du ikke har den muligheten, kan det være lurt å passe på at batteriet er enkelt å ta av og bære, når du kjøper elsykkel. Et typisk elsykkelbatteri veier mellom to og fire kilo.

Batteriets vekt og plassering

Logisk nok vil høy vekt på motor og batteri gi noe lavere komfort når du sykler, siden sykkelen blir tyngre. Men også plasseringen av vekten er viktig for komforten, at sykkelen er riktig balansert. Det påvirker håndteringen av sykkelen, og enkelte veldig billige elsykler kan være direkte ubehagelige å sykle på, fordi de ikke er balanserte nok i konstruksjonen.

Noen elsykler har batteriet integrert i rammen, for å få tyngdepunktet lavere. Men dette er faktisk ikke påkrevet for at elsykkelen skal være lett å håndtere. Flere av de best balanserte og mest komfortable elsyklene har batteriet i bagasjeholderen, men dette er da hensyntatt i designprosessen. God vektbalanse, geometri og håndtering kjennetegner de fleste dyrere elsykler av god kvalitet, siden de er generelt mer veldesignet og gjennomtenkte.

Plassering av motoren

Forhjulsmontert motor gir forhjulstrekk og er en rimeligere løsning, men fungerer godt. Motoren sitter i navet på forhjulet, noe som betyr at man egentlig får tohjulstrekk, siden man selv gir kraft til bakhjulet. Fordelen er at det er veldig enkelt å ta av og vedlikeholde motoren. Forhjulsmontert motor gir en litt uvant sykkelfølelse, siden man er vant til bakhjulstrekk på sykkel, og gjør forhjulet litt tyngre å kjøre opp på asfaltkanter, fortau etc. med. Denne type motor gir ofte litt lavere dreiemoment enn de to andre, og egner seg derfor best i byen og i flatere områder.

Sentermontert motor går direkte på drivlinjen og gir trekk på bakhjulet. Man har kraften på kranken, der man selv overfører kraft til, og kraften er kontant og konstant. Kraften overføres til bakhjulet via kjedet. Bakhjulstrekk vil oppleves noe bedre i motbakker og gi en mer forutsigbar sykkelfølelse, siden alle tradisjonelle sykler har bakhjulstrekk. Ved sentermontert motor må man gire riktig for å få best mulig kraftutnyttelse, men dette lærer man seg raskt. Sentermontert motor oppleves ofte som kraftig.

Bakhjulsmontert motor gir selvfølgelig også bakhjulstrekk, og er en utbredt og komfortabel løsning. Vekt og plassering er som på en forhjulsmontert motor, men motoren sitter da i navet på bakhjulet. Det gir en veldig diskret plassering og enda lavere oppfattet støy, siden motoren er bak ørene.

Ebike-motor.jpg

Midtpunkt: Når motoren sitter i senter har du kraften akkurat der du er vant til å ha den

Begreper

Watt=strømforbruk

Watt (W) har du sikkert hørt om før, på f.eks. lyspærer. Watt er hastigheten elektrisk strøm forbrukes med, altså hvor fort kraften renner ut av beholderen. Jo lavere watt-/strømforbruk, jo lengre har du strøm.

Volt=strømspenning

Volt (V) er spenningen på batteriet som leverer strømmen til elmotoren. Øker du spenningen, så øker du også potensialet for kraften du overfører fra batteriet til motoren, og derfra til drivhjulet. Det er alltid et lite effekttap på overføring av kraften. Ofte styres spenningen på dyrere elsykler av en elektronisk kontrollenhet, som optimaliserer spenningen ift. bruk og belastning.

Elsykler leveres vanligvis med 24 eller 36 volts batteri og motor. 48 V er maks tillatt batterispenning på elsykkel i vår del av verden.

Amperetimer = batterikapasitet

Amperetimer (Ah) er strømforbruk over tid og gir normalt en grei indikasjon på rekkevidden til elsykkelen. Batterikapasiteten på elsykler ligger som regel på mellom 7 og 17 Ah.

Watt-timer = energiforbruk over tid

Watt-timer er batteriets kapasitet over tid. Hvis man ganger volt og amperetimer får man watt-timer. Dersom batteriet ditt er på 36 V og batteriet på 8,8 Ah, så har du altså 316,8 watt-timer til rådighet. Det betyr at du har 316,8 watt i én time, eller 1 watt i 316,8 timer etc. Et 36 V batteri med 400 Wh er altså på 11,1 Ah.

Watt-timer forteller deg hvor mye strøm du har til rådighet over tid, og antyder hvor mye rekkevidde du i teorien får.

Rekkevidde = hvor langt du kommer

Høyere spenning/volt og flere amperetimer (Ah), gir deg altså bedre kapasitet, men rekkevidde er fortsatt avhengig av andre faktorer. Motbakker, utforbakker, akselerasjon, start/stopp, ryttervekt, sykkelvekt, underlag, dekk, luftmotstand, giring, bagasje og egeninnsats er ting som påvirker rekkevidden din. Sistnevnte ganske betydelig.

Lavere utetemperatur vil også redusere batterikapasiteten, fordi den indre motstanden i batteriet øker. Hvor mye reduksjonen blir i praksis er vanskelig å si. En enkel tommelfingerregel kan være at fra 20 grader Celsius og nedover kan du trekke fra 0,5 % effekt per grad. Dvs. at ved 0 grader får batteriet en effektreduksjon på 10 %, og en effektreduksjon på 15 % ved minus 10 grader.

I kulde vil også trykket i dekkene minke og gi høyere rullemotstand. Dette kan det kompenseres for ved å fylle litt mer luft i dekkene på vinteren.

Alt dette er faktorer som må hensyntas når man velger elsykkel, så man har litt å gå på i forhold til ønsket rekkevidde.

Tips
Til toppen