Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Sykkelruller - er det noe for meg, og hvilken skal jeg velge?

 

Det er flere gode grunner til å bruke sykkelrulle som et supplement til vanlig sykkeltrening. Vi ser at det er en stor økning i antall syklister som bruker sykkelrullen aktivt som en del av treningsopplegget– og det virker! Har du ambisjoner med syklingen din er rulletrening det beste tipset vi kan gi deg.

Ved å bruke sykkelrullen på vinteren vedlikeholder du den spesifikke sykkelmuskulaturen og slipper å begynne på nytt igjen til våren. Dette gir en enorm fordel for de som har brukt rulle som en del av vintertreningen. Trener du systematisk og bra kan du faktisk stå bedre rustet etter vinteren enn da du parkerte sykkelen da den første snøen kom.

Sykkelrullen er også et fint supplement til utendørssykling på sommeren da en økt på rullen kan gjennomføres mye raskere og mer effektivt inne enn en økt ute på sykkelen. Føler du at en hektisk hverdag gjør at du ikke får syklet nok så kan sykkelrullen være løsningen for deg!

 

Viktigste fordeler med rulletrening:

 

EFFEKTIVT: En time på rulla tilsvarer nesten 90 minutter ute i det fri. På rulla har du ingen distraksjoner, lyskryss eller nedoverbakker.

LETTVINT: Om du har sykkelrullen ferdig oppsatt kan økten være i gang ett minutt etter at du bestemte deg for å sykle. Ta på sykkelsko og sykkelbukse, og du er i gang. Du trenger ikke kjøre noe sted, ta med deg noe eller kle deg etter været.

KONTROLL: En økt på rullen gir deg full kontroll. Det er ikke lengre medtrafikanter eller terrenget som påvirker intensiteten – du styrer økta 100% etter dine treningsformål. Spesielt intervalløkter er svært godt egnet til rulletrening


 

Hvilken rulle skal du velge?

Du har lyst å prøve rulletrening, men hvilken rulle skal du velge? Valgene er mange, men vi skal prøve å gjøre beslutningen enklere for deg. Ruller får du fra de helt enkle til de superavanserte med VR-funksjon og overmenneskelig makswatt.

 

Balanserulle VS fastrulle

 

 

I tillegg til de mer vanlige fastrullene hvor du monterer sykkelen fast i et stativ så har vi også balanseruller. På disse må du selv holde balansen og sykler som du ville gjort på en vanlig sykkel. Motstanden justerer du ved å gire på sykkelen og ved å justere dekktrykket. Forkjemperne for balanserullen trekker fram fordeler som balansetrening og mer sykkellik trening.

 

Ulempene med en balanserulle er at du må konsentrere deg mer enn på en fastrulle, og at det er vanskelig å få tung nok motstand til de hardeste styrketråkkene. Selv om faren for å falle av er overdreven så krever trening på balanserullen allikevel mer konsentrasjon enn trening på fastrulle. Bare for å være helt tydelig så skal det mye til for å sykle av på en moderne balanserulle.

 

For de aller fleste vil nok en fastrulle være det riktige valget, men skal du trene mye innendørs kan det være fint å ha begge deler slik at du får litt variasjon. Fastrulle er det opplagte valget. Balanserulle er det noe særere (kanskje kulere) valget. Different strokes for different folks.

 

Hvilken fastrulle skal jeg gå for?

Mulighetene er mange. De dyrere rullene er ofte mer stillegående, har bedre justering av motstanden og kan by på kraftigere motstand. Andre valg du må ta stilling til er om du vil ha en helt enkel rulle uten display, eller en litt dyrere variant med display som gir deg detaljert informasjon om fart, distanse og watt. De dyreste rullene er VR-rullene som kobles til datamaskinen og gir deg interaktive rulleøkter og gjør opplevelsen mer involverende og spennende.

 

VR-rullene

En smartrulle som lar deg trene med video og VR er mye mer motiverende og involverende enn de enklere rullene. Trening med smartrulle gjør at tiden går mye raskere og at økten blir mer lystbetont. La oss kalle en spade for en spade: Rulletrening kan være ganske kjedelig om du bare sitter å stirrer inn i en vegg. Med smartrulle blir økten mer lik som utendørs sykling. Videorutene kan enten være ekte film eller av dataspillkvalitet.

Du kan lage egne ruter, du kan gjennomføre skreddersydde treningsturer eller sykle de mest klassiske alpepassene eller vårklassikerne– valget er ditt, mulighetene er mange. Du kan også med ekstra abonnement opp mot Google velge en hvilken som helst strekning i hele verden, og sykle den realistisk på din egen skjerm. Du kan lage dine egne ruter. Du kan til og med bruke ruter du har syklet med GPS for å legge inn turen på rulla så styres motstanden automatisk. Ganske avansert, og ganske morsomt!


Ergoruller med display

Rullene som har display viser deg informasjon om hvilken fart du holder, hvor langt du har syklet og hvilken watt du sykler på (noen viser også puls). Fordelen med å få denne informasjonen er todelt. På den ene siden er det mer involverende og motiverende å trene når du har denne informasjonen tilgjengelig. Det viktigste er imidlertid at wattmålingen gir deg full kontroll på økten din. Wattmåling og watt-trening er kanskje den største fordelen med rulletrening. Du kan lese mer om watt-trening nederst i artikkelen. Mens wattmålere til sykkelen kan være en kostbar affære får du wattmåling på selv ganske rimelige ruller.

 

Ergoruller uten display

Hvis du først om fremst er opptatt av å få litt trim og ikke bryr deg om å sykle hardt så vil en rimelig rulle uten display holde. Glem watt og alt annet. Tråkk i vei og oppnå bedre kondisjon og helse. Har du imidlertid ambisjoner om å konkurrere på sykkelen i tur- eller mosjonsritt kan det være lurt å investere noen ekstra hundrelapper og gå for en rulle med display slik at du kan kontrollere øktene dine bedre.

 

Litt om Motstand

Hvis du ønsker å kjøre noen intervaller, simulere noen bakkedrag, eller kanskje forbedre eksplosivitet og styrke må rulla kunne gi deg nok motstand. Med noen få unntak, gir rullene deg muligheten til å styre motstanden. Enten gjennom mekanisk motstand, magneter eller væske (en form for olje). Har du høye krav til presisjon så vil de dyrere rullene i tillegg til høyere makswatt også by på jevnere og mer justeringsvennlig motstand.

 

Trening med watt kontra trening med puls

Å trene med watt fremfor puls kan gi større nøyaktighet i treningsøkta. Watten lyver ikke. Pulsen kan gjøre det. Watt viser hvor hardt du tråkker i pedalene. Så enkelt er det. Du får umiddelbar tilbakemelding på hvor hardt du trår. Pulsen påvirkes av ytre faktorer i mye større grad, og den gir meget treg tilbakemelding. Spesielt i intervallene som varer i mindre enn 3 minutter. Det kan ta opptil 30 sekunder (og mer) før pulsen viser hvor hardt du faktisk jobber.

Å trene ute er noe annet enn å trene inne. Hjemme i varmen vil kroppen ganske raskt komme opp i en høy arbeidstemperatur. Dette påvirker pulsen. Den går opp. Ikke nødvendigvis fordi du jobber hardere, men fordi kroppen jobber med å holde deg avkjølt.

Her kan du lese mer om watt-trening ->

 

Anbefalt Tilbehør

 

Når du sykler på rulle er det viktigste tilbehøret spesiallagde rulledekk. Rullesykling sliter veldig på dekkene, og disse varer mye lengre og sparer goddekkene dine til vårsesongen. Det kan også være en fordel med forhjulsstøtte slik at forhjulet står støtt. Sykkel DVD’er er også svært motiverende og gjør rulleøktene mye mer motiverende.

Til toppen