Ofte stilte spørsmål


Bestilling



Jeg ønsker å endre eller kansellere min ordre. Er det mulig?

Etter at du har bestilt er det i de fleste tilfeller dessverre ikke lenger mulig å endre eller kansellere din bestilling da vi plukker og sender fortløpende. Har du fått en sendingsbekreftelse kan vi ikke gjøre endringer. Vi kan heller ikke love at vi rekker å gjøre endringer, selv om du kontakter oss. Du kan selvsagt angre kjøpet ved returnere/bytte i et av våre varehus, eller sende i retur. Her finner du informasjon om hvordan du returnerer.

Kan jeg slå sammen to ordre jeg nylig har bestilt til én og samme forsendelse?

Nei, dessverre. Ordrene er unike og plukkes på tilfeldige tidspunkt, og er som regel på forskjellig sted i prosessen. Vi får ikke stoppet og endret dette.

Jeg ønsker å legge til en vare på ordren. Er det mulig?

Nei, det er ikke mulig å legge til varer på en ordre. Har du bestilt med kort er det ikke mulig å øke det reserverte beløpet. Har du bestilt på faktura er du kredittsjekket for det beløpet som ligger på ordren.


Levering

Hvorfor har min pakke blitt levert i postkassen?

Hvis du har bestilt en liten vare som får plass i en standard postkasse, så kan ordren bli omgjort til postkasselevering i stedet for levering til post i butikk. Ordren leveres i så fall direkte til din postkasse.

Hva gjør jeg når jeg har mottatt feil varer?

Gi oss beskjed på kundeservice@xxl.no, så vil vi hjelpe deg videre.

Jeg la inn en bestilling på XXL.no for flere dager siden, men har ikke fått beskjed om at den er sendt. Hvor blir det av pakken min?

Noen ganger opplever vi uforutsette problemer som medfører forsinkelser. Forsendelsen (etter utlevering til Bring) skal normalt ikke ta mer enn 5 dager over hele landet. Det er derimot seks unntak som kan omfatte nettopp din ordre, som du kan lese om under levering.

Jeg har bestilt flere varer, og har mottatt en pakke, men den inneholdt ikke alle varene. Får jeg de andre i en ny sending?

Ja, du vil få alle varene dine (med mindre du har fått en utsolgtbeskjed fra oss per epost). Når varene plukkes fra forskjellige steder på lageret, så sendes de fortløpende så snart de er klare. Det er derfor varene kan komme i flere sendinger.

Dette gjelder også selv om det står "kolli 1/1" på pakken du mottar, da totalt antall pakker dessverre ikke fremgår av postetiketten. Hvis det har tatt flere dager etter at du har mottatt den første pakken, uten at du har fått noen beskjed fra Bring eller kundeservice om resterende varer, så er du velkommen til å kontakte oss på kundeservice@xxl.no.

Kan jeg få levert ordren til en adresse utenfor Norges grenser?

Nei, dessverre. Ikke fra XXL.no. Du kan imidlertid bestille til adresser i Sverige fra XXL.se , til adresser i Finland fra XXL.fi og til Danmark ved å bestille via XXL.dk. Vi har også nettbutikk i Østerrike www.xxlsports.at

Kan jeg bestille på nett og hente varene i et XXL-varehus?

Ja, denne tjenesten tilbys til alle varehus. Leveringsalternativet Send til XXL-butikk dukker opp øverst i kassa. Her kan du velge det varehuset du ønsker ordren din levert til. Ordren din sendes fysisk fra vårt sentrallager til butikken du velger, derfor må det beregnes 1-4 dagers leveringstid. Våpen, ammunisjon og store og tunge varer som treningsapparater o.l må leveres med andre leveringsmåter. Ordren må hentes ut innen 10 dager etter du har mottatt første hentevarsel. Forblir ordren uavhentet, så vil ordren bli returbehandlet/kreditert automatisk.

Jeg har bestilt med levering Send til XXL-butikk. Er min pakke snart klar for henting?

Varene sendes fysisk fra vårt sentrallager til varehuset du har valgt. Du kan med andre ord ikke hente ut varen fra varehusets beholdning. Du skal få en SMS med en hentekode når ordren er klar for avhenting i varehuset. ID må også fremvises.

Normal leveringstid er 1-4 virkedager. Ta kontakt via epost til kundeservice@xxl.no dersom du ikke har mottatt SMS etter 4 virkedager. (Har du bestilt varer som må monteres/behandles, f. eks ski med bindinger eller bestilt prepp, så må det beregnes én ekstra virkedag. Har du bestilt en bestillingsvare så må det beregnes 2-10 virkedager). Ordren må hentes ut innen 10 dager etter du har mottatt første hentevarsel. Forblir ordren uavhentet, så vil ordren bli returbehandlet/kreditert automatisk.

Kan en annen person hente ut pakker bestilt med Send til XXL-butikk?

Ja, i så fall må SMS med hentekode videresendes til et familiemedlem, som også må vise frem sin ID ved uthenting i varehuset.

Hvilken leveringsmåte er raskest?

Normalt er Send til XXL-butikk og Klimanøytral servicepakke raskest. Noen leveringsmåter har høyere kostnad enn andre. Det betyr ikke at leveringen nødvendigvis vil gå raskere. Tyngre gods som f. eks tredemøller, pulker eller hjemmegym-apparater kan kun leveres som «hjemlevering dagtid» pga. vekt og størrelse på pakken. Du kan lese mer om leveringsmåtene våre her.

Hvordan monteres og leveres sykler man bestiller fra xxl.no?

Her kan du lese om hvordan sykler leveres hvis du bestiller via vår nettbutikk



Retur og bytte

Kan jeg returnere/bytte varer kjøpt på nett i et av deres varehus?

Ja, det kan du! Vis ordrebekreftelse du har fått på e-post og ordrenummeret (NO_XXXXXXXX) når du besøker varehuset.


Jeg skal sende varene jeg har kjøpt på XXL.no i retur. Hva gjør jeg?

Har du en kundekonto hos oss med ordrehistorikk, så registrerer du enkelt retur på din egen profil:

1. Logg inn på din profil

2. Klikk på «Returnere» for å registrere retur på den ordren returvaren tilhører.

3. Via menyene velger du varen(e) du ønsker å returnere. Ønsker du å bytte til en ny vare, så plasserer du enkelt en ny bytteordre underveis i samme prosess og fortsetter.

4. Når retur er registrert, vil du kort tid etter få tilsendt en QR-kode per epost fra Posten.

5. Ta med deg returpakke og mobiltelefon med QR-kode til et av Postens innleveringssteder (postkontor / post i butikk). Hos Posten skriver du ut en adresselapp ved å skanne QR-koden, og fester den på pakken før sending.

6. Ta gjerne vare på kvitteringen fra Posten. Da kan du spore din egen retursending. (Den kan også spores via eposten hvor du mottok QR-koden).

Etter at vi har mottatt og håndtert din retur, så vil Klarna kreditere deg beløpet tilbake til benyttet kort (evt. din faktura). Du må beregne 7-10 virkedager etter du har sendt din retur innen retur er behandlet og kreditert av oss.

Har du ikke en kundekonto med ordrehistorikk hos oss, så må du registrere din retur her.

Hva koster det å returnere på xxl.no?

Som medlem i XXL Reward har du 3 gratis returer fordelt på 12 måneder.

For ikke-medlemmer vil retur til nettbutikken medføre en returkostnad på 59 NOK.

Retur i XXL varehus er gratis, også for ikke-medlemmer, med unntak av varer som ikke kan returneres eller har særskilte returregler. Når du kommer til varehuset må du vise til ditt ordrenummer.

Jeg bor langt unna varehuset jeg kjøpte varen i, kan jeg da returnere/bytte per post til deres nettbutikk?

Nei, dessverre. Varer handlet i varehus må også returneres/byttes i et varehus, men du kan returnere på tvers av alle varehus! Vi har 100 dagers åpent kjøp. Husk kvittering!

Må jeg betale for varene jeg returnerer dersom jeg har bestilt med faktura?

I utgangspunktet ikke, men er det tett opp mot betalingsfristen før du rekker å returnere, så anbefaler vi at du betaler fakturaen i sin helhet før retur.
Da unngår du eventuelle purregebyr. Du må beregne 2-5 dager med postgang + 1-2 dager med behandlingstid før vi har bokført din retur.

Du kan lese mer om bytte og retur her

Byttelapp?
Skal varen du handler på nett være en gave, så finner du byttelapp her.

Reklamasjon



Kan jeg reklamere på varer kjøpt på nett i et av deres varehus?

Ja, det kan du. Husk kvitteringen du har fått på epost, eventuelt fakturaen.
Har du bestilt på faktura, så råder vi deg til å betale fakturaen før du reklamerer i varehus.

Jeg bor langt unna varehuset jeg kjøpte varen i, kan jeg da reklamere per post til deres nettbutikk?

I utgangspunktet ikke. Varer handlet i varehus må også reklameres på i et varehus, men du kan reklamere på tvers av alle varehus! Du er velkommen til å forhøre deg direkte med varehuset om dette kan løses via post eller på en måte, men det må varehuset selv avgjøre. Kontaktinfo til våre varehus finner du her.

Jeg har et SportTech-produkt som ikke virker (elektronisk produkt). Hva kan jeg gjøre?

Det kan hende en enkel software-oppdatering vil løse problemet. Evt. så går det ofte raskere å løse slike problemer direkte med vår leverandør.

Du kan lese mer om reklamasjon her.

Gratis frakt

Hvorfor får jeg ikke gratis frakt på min ordre?
Det er kun ordre som kan leveres med Send til XXL-butikk, og ordre over 1000 kroner som kan leveres til postkontor, som kvalifiserer til fri frakt. Les mer her.

Gavekort

Jeg har mistet gavekortet mitt, kan dere hjelpe?

Send oss kvittering på gavekortkjøpet, eller evt. gavekortnummeret, så kan det være vår økonomiavdeling kan hjelpe deg. Send til kundeservice@xxl.no

Gavekortet mitt er utløpt, kan dere utvide fristen?

Nei, dessverre. Gavekortet må da anses som tapt. Beklager.

Er det mulig å handle gavekort hos dere?

Ja, du kan kjøpe fysiske gavekort i alle våre varehus.

Gyldigheten er tre år fra kjøpsdato. Gavekort kan også handles med rekvisisjon.

Du kan også handle digitalt gavekort online her og få det levert via e-post innen få minutter.

Gavekort kan benyttes både på nett og i våre varehus.

Er det mulig å returnere gavekort?

Nei, dessverre. Gavekort må benyttes, og kan ikke returneres mot utbetaling av beløp.

Kan jeg sjekke saldo på gavekort?

Ja, det kan du gjøre her

Tilgodelapp

Hvor lenge varer en tilgodelapp?

Tilgodelapper hos XXL har en gyldighet i seks måneder.

Størrelsesguide

Slik finner du størrelsguider for ditt produkt:
https://www.xxl.no/faq/storrelsesguide


Sponsing

Kan jeg spørre XXL om sponsing?
Vi får svært mange henvendelser om sponsing. Vi må dessverre skuffe alle med å si at XXL ikke sponser, hverken private ekspedisjoner som Norge på tvers eller fotballagets lotteri.


Varebeholdning og lagerstatus



Har dere varen jeg er interessert i på lager i et av deres varehus?

Ja, høyst sannsynlig! Men det er kun varehusene selv som kan bekrefte dette med 100% sikkerhet, og vi vil at du skal unngå bomtur! Send da en epost til varehuset direkte via epostadressen deres som du finner her. Det kan ta litt tid før du får svar da eposten ikke er bemannet til enhver tid.

Du kan også få en indikasjon på lagerbeholdningen ved å benytte «lagerstatus i våre varehus»-funksjonen du finner på alle våre produktsider. Avvik kan forekomme ved bruk av denne tjenesten, men vi jobber for at beholdningen skal stemme så langt det lar seg gjøre til enhver tid. Pass på at varen du er ute etter kan være en sesongvare som kan være ryddet bort i varehuset for øyeblikket.

Har dere varen jeg er interessert på lager i nettbutikken?

Hvis du kan søke deg frem til varen via XXL.no’s søkefelt, så skal vi ha beholdning. Da er det bare å bestille varen! Vi kan likevel være utsolgt for enkelte størrelser, noe som vil vises på produktsiden. Opplever du likevel problemer, så gi oss beskjed på kundeservice@xxl.no.

Har du funnet varen via en annen søkemotor som f. eks Google, så er det dessverre ikke sikkert vi har varen på lager. Du kan ha funnet en gammel link.
Ofte indikeres disse gamle produktsidene med «Not in stock/ikke på lager», og det vil ikke være mulig å bestille varen. Produktsiden er altså ikke reell.


Våpen og ammunisjon



Hva må til for å kunne bestille og få tilsendt våpen via XXL.no?

Du kan bestille våpen direkte i XXL´s nettbutikk, for forsendelse hjem til deg med Posten. Når du har sendt din bestilling, må du sende original, politigodkjent våpensøknad (sett i tre deler) og kopi av førerkort, bankkort med foto, eller pass, til:

XXL sport & villmark
v/ Internett
Postboks 353, Alnabru
0614 Oslo

Hva må til for å kunne bestille og få tilsendt ammunisjon via XXL.no?

Etter du har lagt din bestilling, har vi behov for ordrenummeret ditt og kopi av våpenkort for valgt kaliber, samt kopi av førerkort eller pass.
Send scannet fil eller foto (nært og lesbart) på e-post til vapen@xxl.no.

Hvordan fyller jeg ut våpensøknaden?

Vi hjelper deg gjerne! Les mer om våpensøknad og utfylling her.

Service og montering på vårt verksted



Hvordan booker jeg en servicetime til min sykkel i et av deres varehus?

Du kan booke servicetime på våre verksted i det varehuset du selv ønsker. Det gjør du her.

Hvordan bestiller jeg prepp/klargjøring av ski i et av deres varehus?

Da må du besøke varehuset på forhånd eller ta kontakt på mail som du finner her og avtale hvilken prepp/klargjøring du ønsker. Deretter tar du med ski eller snowboard og leverer etter avtale. Per dags dato har vi dessverre ingen online-booking, telefonbooking eller epostbooking når det gjelder skiservice.

Kan jeg levere inn sykkel eller ski som ikke er handlet hos XXL til service?

Ja, det kan du! Vi tar i mot alle sykler og ski uavhengig av hvor det er kjøpt.

Hvordan monteres og leveres sykler man bestiller fra xxl.no?

Her kan du lese om hvordan sykler leveres hvis du bestiller via vår nettbutikk

Monterer dere bindinger på mine ski/rulleski/snowboard?

Handler du ski/rulleski hos XXL, så monterer vi bindinger gratis!
Har du handlet ski andre steder, men bindinger hos oss, så monterer vi gjerne for deg mot en liten verkstedkostnad. Vi monterer også ski og bindinger som er handlet andre steder enn hos oss.

Du kan finne priser på skiservice her:

Snowboard sendes umontert ettersom at innstillingene er preget av personlige preferanser. Ønsker du hjelp med montering, hjelper vi deg gjerne i et av våre varehus.

Personlig informasjon

Den informasjonen du deler med oss blir kun brukt til å kommunisere nyheter og tilbud til deg. Du kan når som helst melde deg av vårt nyhetsbrev via lenke nederst i nyhetsbrevet, eller på "min side" på XXL.no.


Tilbakebetaling av merverdiavgift


Hvordan får jeg tilbakebetalt merverdigavgiften ved utførsel av varer kjøpt hos XXL?

Vi har avtale med Global Blue.

I varehus: Be om et Global Blue Tax Free-skjema når du betaler. Husk å beholde alle kvitteringer.

Dersom du handler via nettbutikken: Ta kontakt på e-post kundeservice@xxl.no. Legg ved ditt ordrenummer og bostedsland.


For mer informasjon se her

Bestilling til firma, idrettslag eller kommunalt foretak

Jeg vil bestille en ordre fra xxl.no og få faktura til mitt firma / idrettslag / kommunale foretak. Er det mulig?

Ja, det kan du gjøre. Gå til kassen med handlekurven. Over feltet der man fyller inn personlig info, så vil det være en liten lenke hvor det står "firma?". Klikk på denne, og fyll ut opplysningene Klarna ønsker.

Fullfør kjøpet, og ditt foretak får en faktura tilsendt fra Klarna. Det vil gjennomføres en kredittsjekk av foretaket før handelen godkjennes.

close icon

Velkommen til vår nye nettbutikk! Klikk her for å gå tilbake til den gamle xxl.no

Bli med i XXL Reward

Medlemmer får bonuspoeng på alle kjøp!