Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Birkebeinerrennet - få gode tips fra Anders Aukland

ENDELIG SNART BIRKEN!

Birken er rett rundt hjørnet. Det er alltid lurt å få råd fra en ekspert, enten du har gått Birken før eller om du skal gå for første gang. Vi har derfor snakket med Anders Aukland, som har deltatt i Birkebeinerrennet 11 ganger og vunnet fire av dem. Anders gir deg her sine beste råd, sånn at du skal være skikkelig godt forberedt.

 

 

UTSTYR

Ha alt utstyret i orden i god tid. Desidert viktigst er et godt skipar, noen du har brukt og smurt noen ganger før. Bruk gjerne smøretips fra f.eks. Swix, de legger ut gode tips ikke lenge før de store skirennene.

Staver er også viktig å ha i orden i god tid før rennet. Er tidsresultatet viktig for deg, så bør du ha gode, lette staver. Er du mindre erfaren, eller ikke så opptatt av sluttiden, så kjøper du noe billigere. Men vit at det er sammenheng mellom pris og kvalitet/vekt. Det finnes et hav av modeller, men selv bruker jeg og de fleste i Team Santander Swix Triac 2.0. Det er veldig gode staver.

 

 

Støvlene du bruker bør være skikkelig inngått, og god passform er viktig. Gode støvler er lette og litt stive. Dersom du har brukt støvlene på rulleski, så er de ofte litt vel slitt, siden det tar veldig på støvlene. En del løpere velger kombistøvler, siden de gir litt mer støtte rundt anklene. Prøv det i å så fall på forhånd, så du er komfortabel med valget.

 

 

TRENING OG ERNÆRING

Husk at Birken er et veldig tøft løp. Det nytter ikke å legge seg i hardtrening den siste uken, uten å ha hatt noen timer på ski tidligere i sesongen. Du bør ha trent gjennom hele sesongen og være i god form, for å klare å gjennomføre Birkebeinerrennet.

Det er ingen grunn til å spise seg opp til et skirenn, men de siste to - tre dagene før rennet bør du passe på å spise litt raske karbohydrater. Ris, brød, pasta, Sjokade og Nugatti er bra, men ikke overspis. Spis til du er mett, ikke stappmett, da blir du bare stiv i kroppen.

Ta gjerne med en energibar eller to i sekken, så har du litt ekstra energi når du trenger det. Jeg pleier å teipe én på hver bærestropp, så er de lett tilgjengelige når jeg plutselig trenger næring.

DRIKKE

Drikk gjerne en sportsdrikk eller annen sukkerdrikk fra etter frokost og fram til start. Drikk gjerne også på drikkestasjonene underveis. Det er viktig å ikke bli dehydrert, så pass godt på å få i deg sportsdrikk underveis. Ta gjerne også med deg en gel eller to, de kan også teipes på utsiden av sekken. (Husk å veie inn sekken uten energibarer og gel!)

 

 

SEKKEN

Sekken skal sitte skikkelig godt, den skal ikke riste og slenge, og det er viktig at den har god ergonomi. Prøv sekken på forhånd, så du vet at den ikke gnager noe sted. Sannsynligvis trenger du litt ekstra vekt for å nå vektgrensen på 3,5 kilo, og da er det lurt å fylle sand i et par bæreposer. Teip det hardt sammen, så ikke sanden slenger eller forsvinner. Dumt å bli diskvalifisert for å ha for lett sekk, etter at du har gått en hel Birken.

Det er et hav av sekker å velge mellom, men en sekk på 8 - 12 liter skal holde lenge. Altså ikke de aller minste, men de nest minste sekkene er perfekte. Sekken bør ha magebelte og brystbelte, da sitter den optimalt.

 

 

SMØRING

Det er utfordrende å treffe med smøring i Birken, siden snøforholdene varierer så mye. Følg anbefalingene når det nærmer seg.

Underveis er det lurt å justere smøringen litt. Det er gode smørestasjoner underveis, så du kan få hjelp. Husk også at mesteparten av rennet er oppe på fjellet, så testing av smøring bør ikke gjøres i startområdet, siden det er et lavereliggende område. Testing av smøring på f.eks. Sjusjøen kan være lurt, siden det liggerer høyt, men tilgjengelig.

Godt feste er ekstremt viktig, også i Birken. Noen bruker felleteip eller skin-ski og det er selvfølgelig lov. På veldig fuktig snø kan enten det eller rubbeski være lurt.

 

 

FORBEREDELSER

Mange bruker den siste tiden rett før start for å shoppe på markedet i startområdet. Ikke gjør det, gjør heller alle innkjøpene dine i god tid før rennet. Sjekk utstyret, og pakk det klart noen dager før avreise. I dagene før rennet bør du heller slappe av, lade opp og bruke tiden til å glede deg til å gå.

Planlegg også på forhånd hvor og når du skal smøre skiene før rennet, men gjør det gjerne der oppe.

LØYPA

Vær forberedt på at Birken-løypa åpner veldig hardt. Det er 10 - 15 km oppover i starten, så start løpet ditt fornuftig. Du må også ha krefter igjen for å orke å stake på slutten. Bakken opp til Midtfjellet er den siste ordentlige bakken. Den er lettere enn den i starten, men absolutt tung. Når du er kommet til toppen og videre, er det mye staking og lange utforkjøringer med høy fart. Det er lett å bli sliten den siste biten, så porsjoner ut kreftene dine.

Birken er et veldig komplett skirenn, variert og godt. Du kan være skikkelig stolt av deg selv når du går i mål, for da har du gjort en veldig god jobb.

GOD TUR!

 

 I SEKKEN

Av sikkerhetsmessige årsaker må sekken inneholde:

  • Vindtett jakke og bukse (med lange ermer/ben)
  • Tørt undertøy eller ekstra, isolerende lag
  • Votter
  • Lue
  • Balaklava/buff/headover

Sekken bør også inneholde:

  • Mat og drikke
  • Tørre sokker
Til toppen