Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Få tips fra treningseksperten Yngvar Andersen

Kom i gang med trening - og fortsett med det!

Julen er over, nyttårsløftene er allerede brutt. Etter familieselskaper, god mat og godt drikke sitter mange igjen med rusten kondis, småslapp vom og ingen motivasjon for å komme i form igjen. Hva gjør man da? Får de beste rådene fra Norges blideste og mest motiverende treningsguru, Yngvar Andersen, selvfølgelig!

 

Hvor hardt skal man egentlig trene, når man ikke har gjort det på en stund?

Er man tålmodig, kan man begynne roligere og ha tid til å vente litt på de store fremgangene. Er man av den utålmodige typen, er det gjerne lurt å gjøre såpass i starten, at det raskt blir opplagt at dette er lurt å fortsette med. Jeg tror det er bedre å risikere å få en skade, enn å bare sitte i sofaen og være redd for å få det. Når det er sagt, så kommer det an på hva som fungerer best for hver og en. Jeg har tro på at det er lurt å være forberedt på at uheldige ting kan skje, selv om man gjør alt “rett”. Alle, inkludert våre toppidrettsutøvere, kan bli skadet, mener Yngvar.

Men hvordan motiverer man seg til å komme i gang da?

Å bevege seg er nødvendig for oss mennesker, omtrent som at å rydde ut av oppvaskmaskinen eller å henge opp tøy fra vaskemaskinen må gjøres. Det er ingen som synes det er gøy, men likevel er det helt nødvendig. Og det føles faktisk godt når det er gjort! Den tanken må man også ta med seg over i treningen.

Etter trening vil man alltid oppleve mestring og glede! Hvis du da blir flink til å stille klokken fram i hodet og tenke hvor godt det blir, så gjør det også alt mye enklere. Målet er ikke at det skal være vondt og vanskelig, men det kan være nødvendig med noen kjedelige økter i blant, og spesielt i begynnelsen, for å få den fantastiske treningsgleden etterhvert.

Kan egentlig alle trene seg raskt opp til en grei form?

Ja, absolutt. Noen lettere enn andre, naturligvis, for genetikk spiller en rolle her. Men alle kan med en viss innsats trene seg til bedre form. God jobb gir alltid godt resultat, mens for enkelte andre blir det et fantastisk resultat.

Dersom man bare ønsker å gå raskt ned i vekt da?

Det finnes jo hauger av dietter man kan velge, men gode treningsvaner over tid er det beste, dersom man ønsker at det skal vare. Det er ingen tvil om at det er lurt å trene, men skal man gå raskt ned i vekt er det best å la være. Problemet er at det ikke varer. For ordens skyld: Når det er snakk om ekstrem overvekt kan det absolutt være andre hensyn å ta. Heldigvis er de fleste som ønsker og har behov for å gå ned i vekt, i stand til å bevege seg.

Finnes det enkel trening man kan gjøre i hverdagen?

Ta heller trappa, sykle litt oftere og prøv å ta den manuelle metoden der det er mulig. Summen av småting kan bli veldig stor. Bruk kroppen når du ikke taper tid på å gjøre det, i første omgang. Du vet det, at de aller fleste får lyst på mer trening når de har fått smaken på alle de umiddelbare fordelene. Så dette ordner seg ofte av seg selv, så lenge man bare kommer i gang og holder det gående.

Noen tips til en enkel treningsøkt?

Jeg er veldig opptatt av løping. For å få til løping for uerfarne, så er det viktig å løpe sakte nok. Nesten alle begynner for fort, mens det egentlig er viktig å holde et behagelig tempo. Det gir god nok effekt. Da slipper mange også stølheten, så orker man en tur til eller to den uken. Man blir ofte engstelig og demotivert hvis man har tatt i for mye. Ta det med ro, og ikke gap for stort i forhold til hva du gjør. Klarer man å løpe i 30 sekunder på en gåtur, så har en løpt. Deretter kan man få til et minutt, og så videre. Selv om man er tung eller ikke lenger veldig ung, kan man våge seg til bitte litt, for deretter å få til mer.

 

Hva bør man egentlig prioritere høyest, styrke eller kondisjon?

Det beste er egentlig å gjøre litt av hvert, men gjør mest det du har lettest for å gjøre av de to, resten kommer av seg selv. Det som er praktisk løsbart for akkurat deg, bør du prioritere. Når en har vært inaktiv en stund og får til to eller tre kondisjonsøkter en uke, bør alt fokuset ligge på det en har fått til. Styrketreningen får komme etterhvert. Eller motsatt naturligvis. Eller så kan man begynne med yoga, og få lyst til andre treningsformer etterhvert.

Hva trenger man hvis man vil trene hjemme?

Å trene hjemme er ganske krevende å få gjennomført, så gjør gjerne litt stas på deg selv for å komme i gang. Kanskje du har lyst på noen nye treningsklær, noen vekter, en matte. Det kan øke motivasjonen din og gjøre det enklere å trene hjemme. Moderne, tekniske klær transporterer bort svette og gjør det mer komfortabelt. Bruk gjerne kjøp som motivasjon og belønning, hvis det er det som skal til.

 

Er det lurt å investere i en form for trimmaskin?

Tredemølle, romaskin, steppmaskin og ergometersykkel kan være bra, hvis de har god kvalitet. Gjerne med en TV foran, så lager du en belønning av det. Fungerer godt om vinteren, hvis du ikke liker å trene ute. Men selv foretrekker jeg en løpetur i snøen med piggsko, det er fortsatt best for meg.

 

Hvordan skal jeg holde på motivasjonen over tid?

Vær forberedt på "ruskevær". Lagre de gode følelsene og ta dem fram når du trenger motivasjon. Ikke bli lei deg, men forbered deg godt på at de dagene kommer. Du må ha riktige forventninger og være klar over at det kan bli vrient av og til. Plan B og plan C er definitivt lov. Sykdom eller syke barn og overtid gjør sitt, så ha alltid en back up-plan, men husk at det egentlig er plan A som gjelder. Ha gjerne også en plan A+. For føler du deg sprek en dag, så bruk kroppen, selv om du allerede har trent. Selv om du har satt opp bare én times aktivitet, så skal du ikke på død og liv slenge deg i sofaen etter endt økt, hvis du egentlig har lyst på en tre-timers skitur.

 

Har du noen velvalgte ord som gir oss litt motivasjon?

Gode treningsøkter man får gjort, er mye bedre enn fantastiske du ikke får gjort!

Treningseksperten Yngvar Andersen er utdannet personlig trener (PT) og lever i hovedsak av
å holde trenings- og motivasjonsforedrag for bedrifter, organisasjoner etc. Yngvar er nok kjent for de fleste fra NRK Fjernsynet, hvor han har bidratt i flere sammenhenger, særlig i NRKs helseprogram ”Puls”. 

Yngvar Andersen er opptatt av at alle skal kunne sette i gang med trening, uavhengig av tidligere erfaringer. Lav terskel og enkle øvelser, slik at noe heller blir gjort. 

Vi håper du lar deg inspirere av artikkelen, og gjør det du og kroppen din klarer akkurat nå. Snart vil du merke at både motivasjonen og fremgangen kommer gradvis. 

Fem fakta om Yngvar:

  • Jobber som foredragsholder, er utdannet PT (personlig trener)

  • Kjent fra NRKs ”Puls” m.m.
  • Tidligere ungdomsnorgesmester i diskos, spyd og kule
  • Trener inntil 4 ganger i uken
  • Gift, tre barn 

3 store fordeler ved å trene hjemme:

Tid

  • Du sparer tid du ellers ville brukt på å pakke treningsbag og på annen planlegging
  • Du sparer tid på transport til og fra treningssenter/-sted
  • Du trener akkurat når DU vil og når det passer DEG
  • Du trener i det tempoet og med den belastningen du selv velger
  • Du slipper kø og kaos inne på fulle treningssentre

Pris

  • Du sparer medlemsavgifter
  • Hele familien og/eller venner kan bruke det meste av utstyret du kjøper
  • Utstyret varer lenge

Livskvalitet

  • Regelmessig trening gir mer energi, overskudd og følelse av velvære, og bedre humør
  • Regelmessig trening reduserer sjansene for hjerte-/karsykdommer, diabetes 2 og blodpropper, samt reduserer høyt blodtrykk og forbedrer lungekapasiteten
  • Regelmessig trening gir deg bedre kroppsholdning, som igjen forebygger skader

Sett i gang! Vi har alt utstyret du trenger.

 

XXL tilbyr et stort utvalg av trimutstyr fra kjente merker som Abilica, NordicTrack, Weider, Adidas, Monark, Merida, X-erfit, Titan, Pro-Form m.m. 

Hos oss finner du et variert utvalg av treningsapparater både for kondisjon- og styrketrening. Tredemølle, spinningsykkel, crosstrainer, multigym og pressbenker, romaskiner, trimsykkel m.m.

 
Til toppen